El 2004, en inscriure'm per crear aquest blog, vaig haver de posar-li un nom. El títol triat no és original. Fa anys Marta Pessarrodona
va titular així uns articles per al diari Avui, en record de Virginia Woolf, que va anomenar "La lectora corrent" uns reculls de crítica literària.

dilluns, 1 de setembre de 2008

Hay-on-Wye / Y Gelli Gandryll

Fa un parell de dies esmentava en aquest bloc el poble gal·lès de Y Gelli Gandryll, més conegut amb el seu nom anglès de Hay-on-Wye. És un paradís per a les persones amants dels llibres. La major part de les botigues d'aquest petit poble (no arriba als 2000 habitants) a la riba del riu Wye són llibreries de segona mà. N'hi ha de petites, i d'altres molt grans, que ocupen tota la casa (relativament grans; són cases de poble de dues plantes). Hi vaig ser el 2003 i m'hi hauria quedat dies, però no era possible; el meu viatge al Regne Unit era per feina i no m'hi vaig poder estar més que unes hores. Tant de bo hi pugui tornar alguna vegada.

La conversió d'aquest tranquil poble de pagesos i ramaders en aquest centre de cultura bibliòfila que és ara va començar quan Richard Booth, nascut en el poble i educat a la Universitat d'Oxford, hi va obrir la primera llibreria de segona mà el 1961, quan tenia 23 anys. Després se'n van obrir d'altres i aquell llogaret aviat va ser conegut com el poble dels llibres. Avui dia el poble rep més de mig milió de visitants anuals, que hi arriben de tot el món. A més, ara hi ha moltes llibreries en el poble que tenen una botiga virtual i venen llibres a través d'Internet.

Una de les "llibreries" més curioses que hi vaig veure és l'autoservei instal·lat en el pati del castell del poble:

Als quatre costats del patí hi havia prestatges com aquests amb llibres per triar

El pagament també era d'autoservei

Altres llibreries del poble:




Fotos: M. Piqueras (juny 2003)

5 comentaris:

Xescat ha dit...

Ei, m'encanta aquest post. No coneixia la referència a aquest poble.

Lectora corrent ha dit...

Doncs és el primer poble llibreria del qual jo vaig tenir notícia, ja en fa anys i des d'aleshores sempre havia tingut ganes de visitar-lo.

Després vaig saber de l'existència de Montoliu (Montolieu per als francesos), prop de Carcassona i, per la proximitat, em va ser més fàcil anar-hi abans. També és un paradís per a qui s'estima els llibres. A més, té un museu de les arts gràfiques força interessant. Pots veure'l a l'adreça

http://www.montolieu-livre.fr/

merike ha dit...

He vist un programa de TV d'aquest poble, quin lloc tan preciós visitar i comprar llibres. Millor que la internet!

www.xescacom.catosferics.cat ha dit...

Gràcies, lectora corrent, pels comentaris i les informacions.

Anònim ha dit...

Jo també he estat en aquest poble; i com a lectora asídua, he de dir que és fantàstic poder triar i remenar pel mòdic preu de mitja lliura o ni això... I si més no, no deixa de ser curiosa la història d'aquest petit "regne independent"....