dilluns, 11 d’agost del 2008

Llegums rebels

Fa algunes setmanes, una lectora de La Vanguardia escrivia al diari explicant el problema que tenia cada cop que volia buidar en un plat les llenties, mongetes o cigrons que venen en conserva en pots de vidre, i expressava el seu desig que algú li expliqués com fer-ho sense fer-les malbé ni passar-se mitja hora sacsejant el recipient.

És una d'aquestes cartes que sovint publiquen junt amb una resposta d'algun col·laborador o col·laboradora del diari. L'encarregat de respondre-li va ser Quim Monzó, però en realitat va sortir amb un ciri trencat, tot dient que més costa trobar escaroles amb el seu gust lleugerament amargant. Va suggerir-li que, en comptes de comprar els llegums de conserva, els comprés en una botiga de llegums cuits, que així no vindrien dins d'un pot, sinó d'una bossa de plàstic.

Jo també faig amanides de llegums a l'estiu. De vegades els compro cuits, en el mercat, però en els rebost de casa sempre en tinc algun pot per si un dia no vaig al mercat i m'abelleix de fer una amanida. I tinc el mateix problema que aquella lectora. Acostumo a resoldre'l substituint per aigua una part del líquid que hi ha dins del pot de vidre. Aleshores sacsejo el pot i vaig provant. Després de les primeres sacsejades solen caure alguns llegums, però dins el pot acostuma a quedar una massa cilíndrica i compacta de llenties, cigrons o mongetes que, de vegades, en posar el pot de cap per avall es desplacen vers la sortida sense arribar, però, a caure al plat. Hi afegeixo més aigua, i sacsejo de nou el pot. De vegades ho he de repetir diversos cops. En casos de llegums molt rebels, els ajudo a desenganxar-se amb una cullera de fusta.

Com que jo acostumo a rentar els llegums abans d'amanir-los, aquest sistema ja em va bé. Entenc, però, que no és adient per a qui vol que els llegums conservin el suc de la conserva. Un altre mètode seria escalfant el pot al bany maria o posant-lo sota l'aixeta d'aigua calenta. Però si els llegums són per fer una amanida fresca, caldrà fer aquesta operació amb algunes hores d'anticipació.