divendres, 12 de desembre del 2008

Libertas perfundet omnia luce

Fa dies que me'n vaig adonar. Passant pel davant de la Facultat de Medicina de la Universitat de Barcelona amb autobús, em va cridar l'atenció la bandera que onejava al vent a l'extrem d'un pal molt alt damunt la façana principal de l'edifici, al carrer Casanova. És la bandera institucional, amb l'escut de la Universitat de Barcelona. Avui hi he passat a peu i li he fet una fotografia. Però gairebé no bufava el vent i en la foto no llueix com el dia que la vaig veure des de l'autobús.

Facultat de Medicina, UB, 12 desembre 2008
(Foto: M. Piqueras)

Jo no tinc el record de la Facultat de Medicina amb cap bandera al cim de l'edifici, però en fotos antigues, com la que hi ha en el web de la mateixa Facultat, s'hi veu un pal de bandera alt (si cliqueu damunt la foto, podreu veure-la ampliada):

Facultat de Medicina, aproximadament 1908
(Foto web de la Facultat)

Tot i que de lluny no pot veure's bé, en la part superior de l'escut de la Universitat de Barcelona hi ha escrit el seu lema: Libertas perfundet omnia luce, la llibertat escampa la llum pertot. És una frase que la gent de la meva generació va veure sempre incompleta. Devia ser massa perillós esmentar la llibertat a la Universitat i durant el franquisme van llevar-la del lema, reduint-lo a Perfundet omnia luce. Com que també van fer canvis en l'escut, posant-li una imatge de la Immaculada Concepció (que hi feia Maria a la Universitat?) podia interpretar-se com si fos ella qui escampava la llum pertot. (Ho recordava Antoni Segura en la conferència inaugural del curs 2008-2009.)

Si la llibertat escampa la llum pertot, nosaltres vàrem viure a les fosques durant molt de temps.

2 comentaris:

jotat ha dit...

jo crec que la imatge de Maria és perquè les universitats estaven totes formades per gent de l'Església que eren qui es dedicaven a estudiar quan se van formar...però només és una opinió

Anònim ha dit...

La imatge de Maria volia ser premonitòria del que en anys venidors s'acabaria fumant als patis de la facultat. És clar, que puc anar errat...