dijous, 7 de febrer del 2008

What you see is what you get?

What you see is what you get (el que veus és el que obtens), més conegut segurament pel seu acrònim WYSIWYG, és un frase que fa referència al món dels ordinadors, quan allò que veus en la pantalla és igual o molt similar al producte final. Va començar aplicant-se als processadors de textos, però després va ampliar-se a altres aplicacions o "llenguatges", com ara l'html.

Suposo que l'expressió va néixer perquè abans, junt amb el text que s'anava escrivint, a la pantalla es veia la informació que l'autor o autora donava sobre el format que havia de tenir aquell text (tipus de lletra, especialment) i perquè les impressores de vegades només podien imprimir uns quants tipus de fonts i els altres els transformaven en alguna de les fonts que tenien en el seu programa. En aquells temps jo feia servir un Mac (abans de l'adveniment del Windows, el Mac era l'ordinador dels curts de gambals i negats per a la informàtica, com ha estat sempre la lectora corrent), on allò que sortia a la pantalla era gairebé allò que es veia en el document imprès, excepte pel que fa a la font.

Amb el bloc, tot i que en la configuració pots optar per la posibilitat WYSIWYG, m'estic trobant de vegades que allò que veig en la vista prèvia no és el que després surt quan es mira des del navegador. M'hi he trobat quan hi he posat algun text que havia escrit en un altre lloc (per exemple un arxiu de word); sovint el veig diferent entrant des del navegador, encara que després de fer cut&paste el converteixi al tipus de font habitual (Georgia, mida normal).

També he tingut problemes amb fotografies. Fa uns dies vaig posar unes fotos de cotxes amb matrícules que em semblaven curioses i diverses vegades, en entrar pel navegador, una o dues d'aquelles fotos havien desaparegut, però no la seva petja; en quedava una mena de marc, un rectangle apaïsat. Vaig haver d'eliminar les tres fotos i tornar-les a carregar des del meu ordinador. I no vull posar la mà al foc que no tornaran a esfumar-se.

I això és vist des de Firefox, perquè vist amb l'Explorer, encara és pitjor. Veig la "barra" lateral del bloc (no sé si se'n pot anomenar barra; no hi ha cap separació amb la resta) abaix de tot, on ja no hi ha text. És un bloc d'allò més barroer. Per què m'enreden dient-me que allò que veig és el que obtinc!

1 comentari:

OLGA ha dit...

Per això fa un temps que faig les webs directament en codi!