El 2004, en inscriure'm per crear aquest blog, vaig haver de posar-li un nom. El títol triat no és original. Fa anys Marta Pessarrodona
va titular així uns articles per al diari Avui, en record de Virginia Woolf, que va anomenar "La lectora corrent" uns reculls de crítica literària.

divendres, 15 de febrer de 2008

Oliver Sack, l'Alhambra i les migranyes

Oliver Sacks és un neuròleg nord-americà, conegut principalment per la seva tasca de divulgació. Alguns dels seus llibres han estat bestsellers i s'han traduït a moltes llengües. Potser el més conegut sigui L'home que va confondre la seva dona amb un barret. He llegit un article seu, publicat al New York Times, en què relaciona les al·lucinacions visuals de les migranyes (l'aura, que sol precedir la fase de dolor) amb les formes geomètriques que es repeteixen en l'art àrab, en la decoració de moltes parets empaperades, en els mosaics amb què es recobrien els terres de les cases, en algunes teles estampades, en mobles xinesos, en l'arquitectura zapoteca, o en les pintures sobre escorces d'arbre del aborígens australians.

El triangles, el quadrat i el pentàgon són la base de molts
dibuixos geomètrics de l'art àrab

Font: Islamic Geometric Art
http://www.blss.portsmouth.sch.uk/resources/islamart.shtml


Sacks explica la seva experiència com a afectat de migranyes i diu que, quan va veure fotografies de l'Alhambra, amb tots els seus mosaics geomètrics, va començar a pensar si el que ell havia pres com a una experiència personal no seria més que una part d'un tot, d'una experiència universal que al llarg de la història havia quedat reflectida en les formes geomètriques repetitives que es podien veure en l'art de cultures molt diverses.

Aquesta idea va desenvolupar-la en el primer llibre de divulgació: Migranya, que va publicar el 197o i en una edició revisada el 1992. Com tots els escrits d'Olivers Sacks, l'article del New York Times és molt amè i alhora didàctic.