dimecres, 8 de setembre del 2010

Culturcat: portal de cultura catalana

El Departament de Cultura de la Generalitat ha inaugurat un portal d'Internet sobre cultura catalana anomenat Culturcat. El portal no és una enciclopèdia de la cultura catalana, ni una Viquipèdia catalana. No és una enciclopèdia, perquè no abasta tot el conjunt de coneixement referent a la cultura catalana. I no és una Viquipèdia, perquè no és un portal en el qual pugui escriure qui vulgui i potser sense rigor, sinó que els textos i el recull d'informació visual s'ha encarregat a persones coneixedores dels temes tractats.

En la presentació del portal, diu que "conté allò que els comitès d'experts consultats han considerat com a conceptes bàsics i necessaris per conèixer la cultura catalana en la seva globalitat". He estat membre d'un d'aquests comitès i he de reconèixer que em va ser molt difícil triar nomes uns pocs temes entre tot els que jo m'havia preparat. Vaig tenir la sensació que feia una injustícia a persones i institucions que haurien hagut de ser incloses en el portal. A més, segurament una altra persona hauria fet una altra tria, que tampoc seria igual que la que hauria fet una tercera perquè, com diu el refrany, tants caps, tants barrets.

Sigui com sigui, crec que és un primer pas per oferir informació sobre la cultura catalana en cinc llengües (català, occità, castellà, anglès i francès), que en el futur pot anar ampliant-se. La informació es pot obtenir a partir de cerques o mitjançant un sistema de navegació clàssic, que és el que jo trobo més fàcil i pràctic per consultar el portal (potser és que jo sóc molt "clàssica"). Les àrees de coneixement que comprèn són: literatura, arts visuals, gastronomia, arts escèniques, llengua, història, cultura popular, ciència, cinema, pensament, música i mitjans de comunicació.

Qui vulgui provar els seus coneixements sobre la cultura catalana pot participar en un joc que és una mena de trivial. S'hi accedeix mitjançant un enllaç des de Culturcat, però està hostatjat a facebook, cosa que significa que només les persones que estiguin apuntades a facebook hi podran accedir. Suposo que la decisió que fos a facebook, una xarxa social, deu respondre a alguna finalitat. Potser més visibilitat? Com que de moment jo em resisteixo a entrar a facebook, em quedaré sense poder jugar, cosa que em va molt bé per no distreure'm d'altres tasques.