dilluns, 4 de febrer del 2008

Dins un mot, quanta gent que hi viu!: El Rodamots

"Dins un mot, quanta gent que hi viu!", és una cita de Vicent Andrés Estellés (Primer llibre de les odes) que el Rodamots ha adoptat com a lema en el seu web. El Rodamots fa possible que cada dia, de dilluns a divendres, arribi a la meva bústia --i a la de les més de 9000 persones que estan subscrites a aquest servei-- un correu amb una paraula o una expressió catalanes, la seva definició i alguns exemples. Solen anar agrupats per temes; per exemple, els darrers mots que m'han arribat (gamarús i tòtil) fan referència a noms d'animals que, aplicats a persones, es fan servir de manera despectiva.

Com es pot llegir en les preguntes freqüents del Rodamots, el seu creador (Jordi Palou) es va inspirar en A Word A Day, un butlletí que va iniciar-se el 1994 i avui dia reben més de 600.000 persones en més de 200 països. Fa més de deu anys que estic subscrita a la llista dels mots anglesos i tan bon punt em vaig assabentar de l'existència del Rodamots, també m'hi vaig subscriure. M'agrada mirar el correu al matí i trobar-me aquest breus missatges amb paraules o expressions que no sempre conec o que no coneixia emprades en aquell sentit.

De vegades la paraula m'atreu, independentment del seu significat i passa a la meva col·lecció de mots predilectes. Una col·lecció que, a diferència de moltes altres, no ocupa cap espai físic, però que exigeix manteniment per no anar minvant o perquè no oblidi les peces que conté. Fa poc vaig sentir un micòleg que parlava de bolets que creixien damunt la virosta, un mot dels meus predilectes, que tenia oblidat. I fullejant un text sobre microbiologia vaig desempolsegar un altre mot de la meva col·lecció: geosmina, el compost químic produït per un bacteri del genere Streptomyces, semblant a un fong i molt abundant en els sòls. La geosmina dóna a la terra humida la seva olor característica (el seu nom, que ve del grec, significa 'aroma de la terra'). I els missatges de Rodamots són també un bon servei de manteniment o ampliació de la meva col·lecció. Gràcies Rodamots!