dimecres, 30 de maig del 2012

Pilarin Bayés, cinquanta anys de dibuixos

No recordo quan vaig veure per primera vegada els dibuixos de Pilarin Bayés. Del que estic segura és que m'han acompanyat durant moltes dècades. Tenia ganes de veure l'exposició que li han dedicat amb motiu dels cinquanta anys de professió i fa un parell de setmanes hi vaig anar. I qui vaig trobar-hi? Doncs la mateixa Pilarin en persona, com si s'hagués escapat d'un dels seus dibuixos! Perquè, no em negareu que no sembla un personatge dels seus contes.

En pujar les escales del palau Robert vaig sentir la seva veu inconfusible i vaig pensar que era enllaunada, que potser formava part de l'exposició. Però no. Era ella, que parlava amb un noi que li estava fent fotografies. Vaig aprofitar i vaig treure jo també la meva càmera:

Pilarin Bayés amb els seus personatges

L'exposició fa un recorregut pels cinquanta anys de professió d'aquesta ninotaire que ha fet gaudir unes quantes generacions amb els seus dibuixos ingenus i tan plens de detalls. Per a mi, obrir un conte il·lustrat per la Pilarin és com posar-me davant d'una obra del Bosco, on em passaria hores observant els detalls. En el darrer espai de l'exposició hi ha tres murals que representen la visió que l'artista té del passat, del present i del futur de Catalunya. Mentre es contemplen, es pot anar escoltant la interpretació que en fa la mateixa Pilarin. Vaig sentir unes quantes vegades la seva explicació oral perquè és molt més el que ens explicar a través dels seus dibuixos. Així és com veu ella aquestes tres èpoques (si hi cliqueu al damunt, veureu la foto ampliada):

Fa cinquanta anys, segons Pilarin Bayés (©P.Bayés)


El present, segons Pilarin Bayés (©P.Bayés)

El futur. segons Pilarin Bayés (©P.Bayés)
 I alguns detalls de cada època:

Fa cinquanta anys (©P.Bayés)

El present (©P.Bayés)

El futur (©P.Bayés)

L'exposició es podrà veure fins a l'11 de setembre. Espero tornar-hi.

Fotos: M. Piqueras (15.05.2012)

6 comentaris:

Marta ha dit...

Mercè, aquest matí he passejat per l'exposició però no he tingut la sort de trobar a la Pilarín. Volia parlar-ne també en el blog però no he fet fotografies. Has estat encertada. El que dius de l'explicació oral és veritat. Val la pena escoltar-la.

Pakiba ha dit...

Jo tinc 2 cuadros d'ella fet per els meus nets. será un plaer poguer anar a veure la exposició.

Xavier Caballé ha dit...

Si us la trobeu, que us dediqui el catàleg... on us farà un dibuix personalitzat :) el meu :)

Mercè Piqueras ha dit...

És cert, fa dibuixos personalitzats. Jo tinc un llibre seu que em va dedicar fa un parell d'anys i en un moment va fer un dibuix molt graciós en què sortim les dues, ella i jo.

Clidice ha dit...

m'encanta aquesta dona i també em passa el mateix amb els seus dibuixos. Miraré de passar-hi.

Mercè Piqueras ha dit...

T'agradarà, Clídice. La Pilarin Bayés hauria fer com Hitchcock i posar-se en algun raconet dels seus dibuixos. No desentonaria gens perquè ja és com un personatge escapat dels seus contes.