dilluns, 17 d’agost del 2009

Gràcia, l'origami i l'evolució

Vaig llegir al diari que els veïns del carrer Fraternitat, de Gràcia, havien triat l'evolució com a motiu per guarnir el seu carrer per a les festes del barri. Tenia curiositat per veure com ho haurien resolt i si em trobaria potser un carrer ple de dinosaures o altres animals per l'estil, que és la típica imatge que es dóna de l'evolució en molts llocs. Com que les multituds m'aclaparen, vaig decidir anar a passejar per Gràcia diumenge al matí, quan la gent que ha estat de gresca tota la nit estaria descansant. (A la dreta, la Torre del Rellotge de Gràcia.)

És admirable el treball que ha fet la gent dels carrers guarnits. A més d'un gran enginy, demostren una gran dedicació. Alguns carrers hauria estat impossible guarnir-los sense la participació veïnal; cap associació de veïns hauria tingut prou diners per pagar les hores de treball esmerçades. Són milers de peces que, juntes, formen decoracions increïbles. Vaig estar-me una estona mirant la decoració fet amb origami, del carrer de la Llibertat, dedicat al Japó:

Hi havia milers de figuretes fetes amb paper plegat i amb trossets de plàstic i tots eren diferents; era artesania pura. Una senyora se'm va apropar i em va explicar que hi ha treballat molta gent voluntària, que per fer els ocellets de paper, de molts colors, primerament calia enganxar papers de colors diferents. Ella i altres dones havien fet les estrelles, que no són de paper, sinó de plàstic reciclat, de la base d'ampolles d'aigua. I em va dir que quan el carrer està il·luminat, les estrelles reflecteixen la llum i fan un gran efecte. Sento no haver-ho pogut comprovar.

Estrelles fetes amb la base d'ampolles de plàstic d'aigua

Molt a prop de l'imperi nipó vaig trobar la representació de l'evolució. Déu n'hi do com ha treballat també el veïnat del carrer de la Fraternitat! Representar en un tros de carrer un procés que va trigar tants milers de milions d'anys no és gens fàcil, però se n'han sortit molt bé. La història que expliquen comença amb el big bang i l'origen de l'Univers, segueix l'evolució química, la formació dels sistema solar i després l'evolució biològica, tot i que no sempre estiguin en l'ordre que correspon.

Estrelles, àtoms i molècules (a diferents escales, però no importa massa)


Planetes i satèl·lits


Bacils i amebes (o això em semblen)


Deuen ser petites meduses? O hidres una mica grassones?


Les plantes


Ocells i peixos

Bolets i una serp


Els glòbuls rojos de la sang

I pertot, les boletes blaves, que suposo que deuen representar molècules d'aigua. I és que, sense aigua (líquida), no hi pot haver vida. Enhorabona, veïns i veïnes del carrer de la Fraternitat! (Quin nom més bonic per a un carrer!) No sé si guanyaran el premi de les festes, però se'l mereixen.

Fotos: M. Piqueras, 16.08.2009