dijous, 9 de juliol del 2009

Aquest estiu no passis fred


He vist que la Generalitat ha iniciat la campanya "Aquest estiu no passis fred", per tal que es limiti el consum d'aire condicionat. En principi la campanya sembla pensada per estalviar energia, atès que depèn de l'Institut Català d'Energia. La nota de premsa feta amb motiu de la campanya indica que regular a 25 graus un aire condicionat que estigués programat per a 19, reduiria a 600 kWh el consum de 1000 kWh.

Els dos anys anteriors també se'n va parlar i jo havia entès que en els centres oficials i mitjans de transport públic se seguiria la norma de no tenir el termòstat més baix dels 25 graus. Tanmateix, em sembla que en molts llocs no se'n van assabentar. Pugeu al metro a l'autobús, per exemple. Per a les persones a qui el termòstat corporal no els funciona massa bé o que tenen una intolerància al fred (com és el meu cas), traslladar-se amb transport públic a l'estiu és molt desagradable. per altra banda, amb l'aire condicionat s'estableix una mena d'inèrcia que fa que la gent oblidi que hi ha una cosa que se'n diu finestres i que, si es mantenen obertes a les hores que no toca el sol o en dies de vent o núvols, poden ajudar a refrescar el recinte on es troben instal·lades. Em va passar fa unes setmanes. Tenia una reunió un dia que no feia massa calor. Vàrem tancar l'aparell de l'aire condicionat de la sala i en vàrem obrir una finestra. Una persona de la casa va preguntar per què obríem la finestra si aquella sala tenia un aparell d'aire condicionat. Li vaig respondre amb una altra pregunta: per què calia engegar l'aparell, si hi havia finestres que es podien obrir i permetien refrescar l'ambient.

Tan bon punt comença el bon temps he de fer al contrari que a l'hivern: m'he d'abrigar, no pas per sortir al carrer, sinó per entrar en edificis i viatjar en metro, autobús o tren. Si alguna vegada vaig en taxi, demano al taxista que si més no, tregui el ventilador que envia l'aire fred al darrere del vehicle. Una vegada que no em va fer cas, vaig obrir la finestra i el taxista em va preguntar --mig emprenyat-- per què l'obria; vaig respondre-li que ho feia perquè s'escalfés l'interior d'aquella nevera. De vegades penso que els aires condicionats s'han fet per als executius que van amb camisa i corbata i una americana folrada; però a l'estiu la gent normal sol vestir amb roba fina i màniga curta.

La campanya de l'Institut Català d'Energia podria ser també una campanya del Servei Català de la Salut. Els aires condicionats poden causar refredats i dolors musculars. Entre els consell que es donen en la campanya n'hi ha un que diu: "S'ha de realitzar un adequat manteniment i revisió dels equips de climatització. D'aquesta manera s'allargarà la vida dels equips i es millorarà l'eficiència i la seguretat de les instal·lacions." Ni una sola referència a la necessitat de netejar els filtres per evitar que s'hi acumulin bacteris que poden ser causa d'infeccions.

Fa algunes setmanes, vaig haver de pujar a un tren de rodalia per anar a Vilanova i la Geltrú. Era atrotinat (un d'aquells de dos pisos, que ja fa molts anys que circulen), però l'aire condicionat funcionava de meravella. Sortia per aquestes obertures a la part inferior de la finestra:


Era fastigós. A més dels papers, alguna restes de xiclet i altres coses, hi havia una gran quantitat de pols acumulada. Qui sap quant de temps feia que no ho havien netejat, si és que mai ho havien fet. I això era la part que es veia. Ves a saber la de pols que hi podia haver més endins. I no és en aquest tren sol, que en general ja era bastant brut. He pujat en altres trens que semblaven més nets, però la sortida de l'aire també era plena de pols acumulada segurament d'anys.

Ahir vaig anar a la perruqueria i després que pagués la perruquera em va preguntar si hi havia anat amb jaqueta (per buscar-me-la en el penja-robes). Li vaig dir que sí que hi havia anat amb jaqueta; però que la duia posada i me la trauria tan bon punt sortís al carrer.

4 comentaris:

Miquel Saumell ha dit...

T'entenc perfectament però reconeixeràs que resulta molt difícil acontentar tothom. Jo sóc dels que a l'estiu passo molta calor i, per tant, un gran defensor de l'aire condicionat però, això sí, sense exagerar. Potser en llocs de molta humitat com a Barcelona, de vegades n'hi hauria prou amb un aparell que abaixés el grau d'humitat. Per exemple, 26º amb una humitat alta resulten molt desagradables, però només abaixant el grau d'humitat mantenint la mateixa temperatura la cosa es pot suportar. I dels aparells que només redueixen la humitat n’hi ha però quasi no se’n parla. En fi, ja arribarà la tardor!

La lectora corrent ha dit...

Miquel, ja sé que hi ha molta gent que agraeix l'aire condicionat, però, com tu dius, no cal exagerar. No sé per què hi ha llocs on a l'estiu cal abrigar-se per entrar-hi i a l'hivern s'hi podria anar amb màniga curta.

A més, hi ha molta gent que creu que l'aire condicionat només cal instal·lar-lo i ja és per sempre. Obliden la necessitat de mantenir nets els filtres per evitar la proliferació de microorganismes que troben en aquell lloc un espai molt bo per viure i reproduir-se. Tenen escalfor (la que s'elimina de l'ambient), pols de la qual alimentar-se i també aigua (la que surt després al carrer o goteja en el seient del metro). I així venen els refredats o fins i tot la legionel·losi (toquem ferro, enguany encara no he sentit que n'hi hagi hagut cap cas).

Mila ha dit...

Hi estic d'acord amb tu Mercé. Si que es una manera d'alleugerir la calor, pero crec que no acaba de funcionar, no està ben inventat del tot, perque a la feina es una lluita, mes que una lluita acabem fent pactes, pero per mi el pitjor son els supermercats, el cinema,moltes botigues,l'autobus...per sort a casa no em fa falta i obrint la finestra s'hi esta molt bé.

La lectora corrent ha dit...

Mila, com més va més gent trobo que considera excessiu el fred que es passa en molts espais públics. Jo he hagut de baixar de l'autobús en més d'una ocasió pel dolor que em feien els músculs i les articulacions (el meu termòstat intern no funciona molt bé i la sensació de fred acaba convertint-se en sensació dolorosa).