dilluns, 31 de desembre del 2012

Un tast de 2012 (II)

I aquesta és la meva tria d'entrades d'aquest bloc del segon semestre d'enguany:

El tren del silenci: tot recordant Carlo Giuliani (16.07.2012). El juliol de 2001, un noi italià de 23 anys va morir per un tret de pistola que va disparar un carabiniere durant els aldarulls que hi va haver a Gènova amb motiu d'una cimera internacional (el G-8). El mateix dia, dins del programa del Festival d'estiu de Barcelona --el Grec-- es va representar l'obra Mort accidental d'un anarquista, de Dario Fo.
- D'on ve l'oxigen que respirem? (28.07.2012). De debò ve de les plantes, l'oxigen que respirem? Això ens van ensenyar a l'escola, però jo en tinc els meus dubtes.
- Josep Pàmies, el pagès de l'estèvia (02.08.2012). Impressions de la meva visita a aquest home tan peculiar, molt admirat en alguns sectors i molt criticat en d'altres.
- La ciutat dels gossos (18.08.2012). Veure els gossos que són trets a passejar els capvespres d'agost em va fer recordar la història d'un gos abandonat a la ciutat i del seu agraïment a la persona que el va acollir fins que no va tenir un lloc on anar.
- Com fer un resum (05.09.2012). Alguns consells per a qui ha de fer un resum d'un text. (Aquesta entrada és una de les que ha tingut més visites els darrers mesos.)
- Alfaranja i Konilòsia (10.09.2012). Vaig aprofitar dos noms inventats per Salvador Espriu per anomenar Catalunya i Espanya per construir una història que expliqués el perquè del creixent sentiment independentista català.
- Llavors per a la pau (25.09.2012). El record de Wangari Maathai en el primer aniversari de la seva mort. Va ser la creadora del Moviment Cinturó Verd, que ha plantat més de 50 milions d'arbres a Àfrica.
- Un poble que està recobrant la dignitat (09.10.2012). Sobre el moviment "Addiopizzo" a Sicília, per lluitar contra l'extorsió mafiosa.
- Oriol Casassas (1923-2012) (11.10.2012). El vocabulari científic català deu molt a aquest incansable lluitador per defensar la seva llengua i el seu país.
- Rita Colwell, el còlera i els saris (18.11.2012). Solucions senzilles per a grans mals. Com pot el sari --la peça de roba que usen les dones a l'Índia-- ajudar a reduir la incidència de còlera en zones endèmiques de la malaltia.
- Sembrar per recollir (24.11.2012). Hi ha professors que deixen empremta en el seu alumnat. Aquest va ser el cas de Pere Cairó. Ho demostra el testimoni deixat pels seus alumnes en el bloc que li van dedicar quan es va jubilar. Va morir pocs mesos després.
- On tot és possible (01.12.2012). En el Dia Internacional de la lluita contra la Sida vaig tractar d'alguns aspectes mèdic i socials d'aquesta malaltia i vaig fer una visita al memorial de la sida de Montjuïc.
- Giuseppina Cattani (1859-1914) i el tètanus (08.12.2012). El paper --molt poc conegut-- d'una dona en la lluita contra el tètanus.

3 comentaris:

Barcelonauta ha dit...

Gràcies a aquest tast he pogut recuperar el post sobre Rita Colwell. Magnífic. Feliç 2013, Mercè.

Tot Barcelona ha dit...

Bon any. Salut

Mercè Piqueras ha dit...

Barcelonauta, el buscador que hi ha en el mateix bloc també va bé. Moltes vegades jo hi busco coses que sé que tinc en el bloc.

Bon any 2013 a tohom.