El 2004, en inscriure'm per crear aquest blog, vaig haver de posar-li un nom. El títol triat no és original. Fa anys Marta Pessarrodona va titular així uns articles per al diari Avui, en record de Virginia Woolf, que va anomenar "La lectora corrent" uns reculls de crítica literària.

diumenge, 4 de desembre de 2011

Que hem fet per merèixer aquest assetjament?

En diverses ocasions he comentat en el bloc l'assetjament telefònic a què ens sotmeten els proveïdors d'Internet en els diverses modalitats (cable, ADSL i no sé si n'hi ha alguna més). Aquesta darrera setmana sembla que no tinguin aturador. Vaig sentir que a Santa Eulàlia de Ronçana hi havia veïns que han rebut fins a deu trucades de Jazztel en un mateix dia. A casa meva no hem arribat a aquest extrem, però déu n'hi do.

Últimament són Movistar i especialment Jazztel, les companyies més assetjadores. M'emprenya molt que, si sóc a l'altre costat de la casa i sento sonar el telèfon, després de fer una carrera per agafar-lo abans no pengin, em respongui la veu d'una màquina que em diu que és el meu "assessor" d'ADSL (el meu "assetjador" hauria de dir), o que es talli la comunicació sense que ningú parli (diuen que això és perquè les trucades es fan automàticament a diversos números i, si en el moment que respons no hi cap "assetjador/a" disponible, la trucada es talla); en el millor dels casos, una veu real, no enllaunada, amb accent llatinoamericà et fa la gran oferta.

Reacciono de diverses maneres. Si és una màquina, penjo tan bon punt me n'adono, sense que acabi de dir-me la frase inicial. Si és una veu real, de vegades només dic "no m'interessa" i penjo immediatament. D'altres, sóc menys brusca i la deixo que em respongui. Algun vegada acabo mostrant el meu emprenyament i li dic que no tinc ganes de ser maleducada i que sé que ella (o ell, però sovint són dones) no en té la culpa, però que estic fins als nassos d'aquestes trucades. També els he dit que els denunciaria, però les amenaces no serveixen de res. Una vegada vaig demanar que em posessin amb la persona responsable de la llista que tenia la teleoperadora i va ser una pèrdua de temps --i d'alguns dinerons-- perquè em va donar un número de telèfon, que era de pagament-- i després de parlar amb màquines, al final no vaig aclarir res.

Però allò que més em molesta és que vulguin indagar quant estic pagant a la companyia amb la qual tinc el servei o per què no vull acceptar el contracte meravellós que m'ofereix aquella companyia. Ahir, quan em va trucar una de Movistar vaig dir-li que no volia tractes amb Telefónica, una companyia que, mentre no va tenir competència, ens va estar estafant tant com va poder i encara que ara s'hagi canviat el nom, segurament per rentar la imatge, per a mi seria sempre Telefónica. Tot això aclarint-li que no anava per a ella, que no en té cap culpa.

A més d'aquestes trucades típiques i recurrents dels proveïdors d'Internet, també hi ha altres empreses que assetgen els possibles consumidors dels seus productes. Ahir em va trucar una dona oferint-me per segona vegada --la primera va ser al juny-- un aparell per combatre el dolor mitjançant magnetoteràpia. Espero que no em torni a trucar; si més no ahir vaig ser bastant contundent dient-li el que pensava d'aquesta suposada panacea contra el dolor: una enredada o com a molt, un placebo (després de la trucada del juny vaig buscar-ne informació en la literatura mèdica).

Sé que existeix la llista Robinson, d'exclusió publicitària, on la gent pot apuntar-se per no rebre trucades publicitàries (o correu electrònic o correu postal amb la mateixa finalitat). Però he llegit testimonis de persones que diuen que malgrat estar-hi apuntades no havien aconseguit aturar l'assetjament telefònic.

No sé de ningú que jo conegui que estigui apuntat a aquesta llista. Voldria saber-ne més coses. Per exemple de qui depèn exactament? En el web de la llista Robinson indica "adigital - Asociación Española de la Economía Digital" i diu:
El Servicio de Lista Robinson es un servicio de exclusión publicitaria gestionado por la Asociación Española de la Economía Digital, creado conforme a lo previsto en la normativa sobre Protección de Datos.
Este servicio se enmarca en el ámbito de la publicidad dirigida a nombre de una persona y a una dirección de correo postal, a una dirección de correo electrónico o a un número de teléfono concreto.

En alguna ocasió he estat a punt d'inscriure-m'hi, però tinc el dubte si aquesta llista, gestionada per una associació, pot tenir força legal per dissuadir les empreses a assetjar les persones que hi estan apuntades. Si no fos així, podria funcionar com un servei contrari a la finalitat que es pretén, atès que les empreses que fan publicitat directa poden abonar-se a la llista amb una quota anual i un altre pagament cada cop que la descarreguen.

Entrades d'aquest bloc relacionades:
- De nou l'assetjament telefònic (01.08.2011)
- Assetjament telefònic (21.01.2009)
- Intrusisme telefònic (23.07.2008)

7 comentaris:

merike ha dit...

Aquestes trucades em donen mal comportament. De vegades em deixen a la gent parlant de si mateixos i mantenir la línia oberta. De vegades tanco immediatament.
Té un altre problema amb el meu telèfon també. El meu número és gairebé el mateix que un centre de salut en una altra ciutat. Puc rebre trucades telefòniques setmanals. El pacient està trucant per saber els resultats d'una anàlisi de sang o anàlisi algun. Això ha estat molt molest. Una vegada que una dona ha començat a parlar dels seus problemes per orinar i que havia de dir STOP STOP. Fins ara no he donat informació falsa a ells. Pobres grans han triat el número en un telèfon mòbil. Aquest món no és per a nosaltres la gent d'edat.

He dit a la gent abans de que han de deixar de trucar al meu número. Però ara això ha expirat i havia de pagar per mantenir-los en silenci!

Pakiba ha dit...

Aquestes trucadas en fan ser moltes vegades mal educada

Lectora corrent ha dit...

Merike, a Finlàndia també segueixen aquest costum de telefonar insistentment per oferir Internet? L'altre problema que dius, ha de ser molest. Durant un temps, nosaltres teníem un número de telèfon molt semblant al d'una empresa, i molts clients s'equivocaven i trucaven a casa meva.

Sí, Pakiba, de vegades, segons com t'agafen, és difícil reprimir-se i no dir-los quatre fresques. En els fons em fa pena aquesta gent que fa aquesta feina, perquè deuen sentir cada cosa... De vegades, els dic "ja sé que vostè no en té la culpa, però..."

Segona volta ha dit...

Jo tinc la tàctica de dir que no tinc ordinador a casa, es queden estranyats, i au.
No sé qui em contà, que quan demanen per ell i és aquest tipus d'assetjament diu que s'ha mort fa uns mesos ^^

Lectora corrent ha dit...

Segona volta, dir que la persona a qui truquen està morta em sembla molt macabre. Jo no ho faria.

MindTwist ha dit...

Jo estic apuntat a la llista Robinson de fa un temps i no recordo l'últim cop que em van trucar per emprenyar amb tonteries d'aquestes. Crec que totes les telcos grans ho segueixen a rajatabla, ja que de no fer-ho s'arrisquen multes d'un imoport considerable.

En el seu moment em vaig donar d'alta ja que em trucaven setmanalment del 1004:
- Buenos dias, es usted el titular de esta linea?
- No, no lo soy, es un telefono de empresa.
- Ah pues nada, hasta luego.

Al cap d'un mes d'apuntar-me seguia rebent trucades i vaig enviar un email als de Lista Robinson per preguntar com podia denunciar a qui no cumplia, i em van dir que fins els 3 messos podia passar que seguis rebent trucades fins que les telcos anessin sincronitçant dades amb ells.

No se quant temps va passar, però avui en dia al mòbil ja no rebo ni una trucada d'aquestes, i al fixe no hi acostumo a ser, però suposo que tampoc hi truquen ja.

Lectora corrent ha dit...

Aitor, potser que em decideix, doncs, perquè a casa estem tips d'aquest assetjament.