El 2004, en inscriure'm per crear aquest blog, vaig haver de posar-li un nom. El títol triat no és original. Fa anys Marta Pessarrodona va titular així uns articles per al diari Avui, en record de Virginia Woolf, que va anomenar "La lectora corrent" uns reculls de crítica literària.

dissabte, 6 d’agost de 2011

El servei de Bicing salva dotze vides cada any

Ja suposàvem que anar en bicicleta es bo per a la salut. Ara ho confirma un estudi publicat aquesta setmana a la revista British Medical Journal, que mostra els efectes positius del servei públic de bicicletes de Barcelona, el Bicing.

La finalitat de l'estudi, dut a terme per investigadors del Centre de Recerca Epidemiològica Ambiental de Barcelona (CREAL), era analitzar els riscos i beneficis per a la salut de viatjar en bicicleta, en un servei de bicicletes compartides, com és el Bicing, i comparar-lo amb els dels desplaçaments en cotxe en un ambient urbà. Es va analitzar la mortalitat tenint en compte l'activitat física, la contaminació atmosfèrica (l'exposició a partícules contaminants de mida inferior a 2,5 micròmetres) i els accidents de transit.

Com que era difícil calcular l'efecte directe sobre la salut, l'estimació va fer-se analitzant la mortalitat mitjançant un model d'impacte en la salut desenvolupat recentment que integra eines noves, dades existents procedents d'altres estudis científics i dades locals. Van centrar-se en persones residents a Barcelona que van començar a anar en bicicleta regularment a partir de la instal·lació del servei del Bicing. Van tenir en compte els beneficis que els aportava l'activitat física i els riscos derivats de la inhalació d'aire contaminat i dels possibles accidents de trànsit a què s'exposaven els ciclistes en comparació als riscos d'anar en cotxe. Tenint en compte que l'estudi s'ha publicat en una de les principals revistes mèdiques europees, suposo que la metodologia aplicada a l'estudi és adient per als objectius plantejats.

Per altra banda, també es va calcular l'estalvi en les emissions de CO2 a partir de dades proporcionades per l'Oficina Catalana del Canvi Climàtic i del nombre de vehicles amb motors dièsel i de gasolina. Aquest estalvi va ser de 9062 tones de CO2 per a l'any 2009 i representa una reducció del 0,9% de les emissions d'aquest gas.

Quant a la salut i la mortalitat, l'estudi conclou que el 2009 hi va haver 12 morts menys gràcies a l'ús del Bicing. Ateses les condicions de l'atmosfera de Barcelona, que sovint supera els límits recomanats per l'Organització Mundial de la Salut pel que fa a micropartícules, penso que, si la gent que circula en bicicleta a costat dels cotxes portés mascaretes per evitar la inhalació d'aquestes micropartícules, els resultats podrien ser molt millors. Alguna vegada he vist persones en bicicleta que es protegien amb mascaretes, però són un minoria molt petita. Si no se soluciona la contaminació, potser seria convenient que s'obligués a dur-les. I amb el temps, qui sap si no convindria que les duguessin també els vianants. Per a les persones que pateixen d'al·lèrgies --entre les quals m'hi compto-- desplaçar-se a peu per alguns carrers de Barcelona en dies sense vent i amb l'anticicló clavat al damunt pot ser molt molest.

Sóc usuària de cotxe, tot i que, com més va, menys el faig servir, especialment per la ciutat. Tanmateix, veig amb molt bons ulls les mesures per desencoratjar l'ús del cotxe privat, que sovint irriten molts conductors. M'alegro cada cop que descobreixo un nou carrer amb traves a la circulació i l'aparcament. Quin canvi, en positiu, en alguns carrers de Les Corts --el barri que més conec perquè és el meu-- que ara són per a  vianants o amb restriccions per al trànsit!

Potser us interessarà:
- Rojas-Rueda D, de Nazelle A, Tainio M, Nieuwenhuisen (2011) The health risks and benefits of cycling in urban environments compared with car use: health impact assessment study. BMJ DOI:10.1136/bmj.d4521 (És l'estudi a què em refereixo en el text.)
- Els 80 porten cua (aquest bloc, 27.01.2011) Ingènua de mi, confiava que el bon sentit prevaldria i que el Govern faria cas als experts que aconsellaven mantenir el límit dels 80 km/h. (Sé que era una promesa electoral, però també sé que molta gent els va votar malgrat aquesta "promesa".)

Foto: parada de Bicing a la plaça Universitat (M. Piqueras)

2 comentaris:

fra miquel ha dit...

Vaig començar a circular en bicicleta per Barcelona quan anava al institut (IES Joan. Boscà) Des de Villarroel Granvia fins a Carretera d'Esplugues. Llavors no hi havia carril bici.
Jo procurava circular per l'esquerra per què a la dreta hi havia el carril BUS. En aquell temps la majoria dels autobusos treien un fum negre espantós. Al principi portava mascareta, però cansava molt respirar amb allò.
Això si, el filtre quedava negre en menys d'una setmana.
Penso que el Bicing està molt bé, però no estic segur que redueixi l'ús del cotxe. I molt menys el de la moto, que crec que ha crescut molt. També penso que si es vol promocionar l'ús de la bici haurien de fer aparcaments per a bicicletes particulars, i alliberarien molts arbres de fer aquesta feina ;o)
una abraçada

Lectora corrent ha dit...

Doncs, Fra Miquel, déu n'hi do, l'esforç que devies fer per pujar fins allà dalt!

Jo també crec que la bicicleta no redueix l'ús del cotxe. Em fa l'efecte que la majoria de la gent que usa el Bicing devien ser usuaris de metro o autobús.

Crec que únicament un bon servei de transport públic ajudarà a reduir l'ús del cotxe.

I tens raó pel que fa als aparcaments per a bicis. Sembla com si es volgués que l'únic ciclisme possible a Barcelona fos el del Bicing.