dijous, 27 de gener del 2011

Els 80 porten cua

Avui he vist al telenotícies que un grup de científics que fan recerca ambiental s'han adreçat a Artur Mas demanant-li que no elimini el límit de 80 km per hora. (vegeu el clip de la notícia al "vídeos a la carta" de TV3). Són quatre científics que es dediquen a l'estudi de la qualitat de l'aire: Xavier Querol i Andrés Alastuey, del CSIC, José Maria Baldasano, de la Universitat Politècnica de Catalunya, i Jordi Sunyer, de la Universitat Pompeu Fabra. Les anàlisis fetes el 2010 semblen demostrar que hi ha hagut un descens de la contaminació gràcies a aquesta mesura.

Per altra banda, segons llegeixo al diari ARA,les associacions de víctimes d'accidents també demanen que es mantingui aquest límit, que ha fet baixar la sinistralitat a les carreteres. Diu el diari que, segons Artur Mas, "el descens dels accidents en la 'zona 80' no obeïa a la limitació de la velocitat, sinó a la introducció del carnet per punts, la millora de les carreteres i la labor dels Mossos d'Esquadra". Aquesta afirmació es contradiu amb la que --també segons el diari ARA-- fa Josep Pérez Moya, exdirector del Servei Català de Trànsit: que "en els trams d'accés a Barcelona on s'ha limitat la velocitat a 80 per hora la mortalitat ha baixat un 66%, mentre que en els deu quilòmetres immediatament anteriors a la zona de delimitació la mortalitat no ha baixat, i fins i tot en alguns punts ha pujat." Alguna causa deu fer que la sinistralitat no hagi baixat un cop superada la zona dels 80 km/h. Potser més enllà no hi ha mossos d'esquadra que patrullin les carreteres? I potser per això la gent no té por de perdre punts del carnet? I l'estat de les carreteres és potser pitjor?

Crec que un dia d'aquests s'ha de prendre la resolució sobre la desaparició --o no-- del límit dels 80 km/h, si és que no s'ha pres ja (no estic molt al corrent de la política). Per altra banda, fa setmanes van dir que es crearia una comissió d'experts que assessorés el Govern en temes de salut i d'economia. Aquest és un tema que afecta la salut i l'economia i suposo que els assessors hi tindran alguna cossa a dir. El cert és que Felip Puig no ho té fàcil. Potser m'equivoqui, però em fa l'efecte que de més amunt li haguessin imposat la supressió dels 80 km/h. De l'entrevista que Mònica Terribas va fer a qui em sembla que encara no havia estat investit president, vaig deduir que potser al senyor Mas li agradava córrer; o si més no, que considerava que 80 km/h era una velocitat molt baixa per a qualsevol cotxe que circuli per una autopista.

Confio que el sentit comú prevalgui i que la decisió que prengui el Govern no estigui basada en criteris partidistes, perquè sembla que quan hi ha un canvi de govern, com més coses es desfacin del que han fet els d'abans millor queden davant de l'electorat que els ha votat (i amb això ningú no té l'exclusiva; ho fan tots).

De tota manera, cal recordar que la limitació dels 80 km/h era una de les moltes mesures que calia adoptar per reduir la contaminació a l'àrea metropolitana. Què se n'ha fet de les altres? S'han arribat a aplicar? Per què no ens en parlen?

Més sobre els 80 km/h en aquest bloc:
Alguns articles publicats en revistes científiques sobre la contaminació urbana i sobre els efectes de la contaminació en la salut de la població, amb especial referència a Barcelona:
  • Moreno T, Querol X, Alastuey A, Ballester, Gibbons W (2007) Airborne particulate matter and premature deaths in urban Europe: the new WHO guidelines and the challenge ahead as illustrated by Spain. European Journal of Epidemiology, 22:1-5
  • Gonçalves M, Jiménez Guerrero P, López E, Baldasano JM (2008) Air quality models sensitivity to on-road traffic speed representation: Effects on air quality of 80 km/h speed limit in the Barcelona Metropolitan area. Atmospheric Environment 42:8389-8402
  • Pey J, Querol X, Alastuey, Rodríguez, Putaud JP, van Dingengen R (2009) Source apportionment of urban fine and ultra-fine partile number concentration in a Western Mediterranean city. Atmospheric Environment 43:4407-4415
  • Pérez L, Sunyer J, Künzli N (2009) Estimación de los beneficios en salud y económicos asociados a la reducción de la contaminación atmosférica en el área metropolitana de Barcelona (España). Gaceta Sanitaria 23_287-294
  • Baldasano JM, Gonçalves M, Soret A, Jiménez-Guerrero P (2010) Air pollution impacts of speed limitation measures in large cities: The need for improving traffic data in a metropolitan area. Atmospheric Environment 44:2997-3006

    2 comentaris:

    Ferran ha dit...

    Després de llegir la teva entrada, encara,em surten més dubtes sobre aquesta mesura. Sembla que ningú parli clar i que utilitzin les estadístiques a la seva conveniència (com sempre).
    Nomès espero que apliquin,com has dit, el sentit comú i els professionals com directriu per pendre la decisió. Cosa que dubto.

    La lectora corrent ha dit...

    Ferran, pel que he sentit, sembla que de moment han adoptat a una solució salomònica: durant el dia els 80 i flexible per la nit. A més em vaig equivocar perquè no era Puig, sinó Recorder, el conseller que ho va anunciar (em pensava que era una decisió que depenia d'Interior).