dimarts, 12 de gener del 2010

Ens enganyen els polítics?

Estic convençuda que, dins la classe política que ens governa o que està a l'oposició, hi ha moltes persones que, si fossin com Pinotxo, tindrien el nas més llarg que la trompa d'un elefant. Malgrat aquesta impressió, aquests dies no estic d'acord amb les acusacions que s'estant fent al conseller Baltasar.

Molts mitjans de comunicació i polítics de l'oposició s'han abraonat contra aquest conseller i l'han titllat de mentider. En el moment dels fets, Baltasar va dir que l'incendi d'Horta de San Joan havia estat causat per un llamp. Ara, en canvi, dues persones han estat detingudes com a presumptes culpables d'haver iniciat aquell foc. Això vol dir que Baltasar va mentir? Jo no ho tinc tan clar. El que és cert és que no va dir la veritat que ara sabem.

El conseller seria un mentider, si en aquell moment ja hagués sabut que el foc havia estat causat per alguna activitat humana. Però no em fa l'efecte que fos el cas. Seria com si diguéssim que la ciència ens ha estat enganyant perquè ens deia que la llum del sol --directa o indirecta-- era necessària per a la vida, perquè n'era la font d'energia primària. Ara sabem que això no és cert, que hi ha bacteris que viuen a l'interior de gotes d'aigua a les roques gairebé a tres quilòmetres sota la superfície de la Terra, on és impossible que arribi la llum del sol o que puguin tenir cap relació amb altres organismes. Són bacteris que obtenen els nutrients i l'energia de les roques on viuen. Abans que es coneguessin, però, tots els éssers vius que s'havien descrit depenien d'alguna manera de la llum del sol. No era lògic, doncs, pensar que la llum era un requisit indispensable per a la vida? I em van enganyar tots els professors i professores que he tingut i que em van inculcar aquest principi?

Si, l'estiu passat, els experts van dir al conseller Baltasar que l'incendi va ser fortuït, causat per un llamp, ell no ens va enganyar, va repetir el que li havia dit qui ell creia que sabia de què parlava. Tanmateix, en veure el vídeo retrospectiu de l'estiu passat, m'he adonat que Baltasar, amb la falta de modèstia que es característica de la classe política, afirma això del llamp d'una manera rotunda, que exclou qualsevol altra causa. Cal dir que també hi ha científics --i científiques-- que són tan pocs modestos com Baltasar. Per això m'agrada tant el químic atmosfèric James Lovelock, pare de la teoria de Gaia, que, malgrat el seu convenciment sobre el que diu, sol començar el seu discurs dient "I may be wrong but I think..." ("Puc estar equivocat però...").

Potser aniria bé una mica de modèstia a la classe política, i que de tant en tant diguessin "podem estar equivocats, però...". Malgrat el que pugui semblar, em fa l'efecte que això donaria més credibilitat a les seves afirmacions. Si més no, transmetrien una imatge de bona fe que ara gairebé mai no tenen.

2 comentaris:

Anònim ha dit...

El Conseller va cometre un error, no va mentir. Ara bé, durant tot aquest temps ha estat menystenint la gent de la població (coneixedora del territori) que li insistia que la tesi del llamp era impossible. Ha estat aquest mensyteniment el que és més greu, perquè un polític ha de tenir en compte la veu del poble i no passar d'ell. I l'actitud de l'oposició també lamentable. Se'ls ha vist de lluny l'afany partidista.

La lectora corrent ha dit...

Albert, si és així, tens raó i això confirma aquesta falta de modèstia a què em referia. No és que volgués defensar el conseller, però aquesta insistència --dels mitjans i de l'oposició-- a dir que havia mentit m'ha semblat oportunista. En tot aquesta afer, però, hi ha una cosa que no entenc. Els mossos d'esquadra són els qui estaven investigant i han descobert la veritat. Però els mossos d'esquadra no són una agència privada de detectius; és la policia que depèn del Govern català. Ho van fer a esquenes de la conselleria? O la conselleria ho sabia i no va dir res? I si ho sabia, per què no va dir res? (Confesso la meva ignorància política: no sé si les dues conselleries depenen d'un mateix partit. Potser aquí estigui l'explicació.)