El 2004, en inscriure'm per crear aquest blog, vaig haver de posar-li un nom. El títol triat no és original. Fa anys Marta Pessarrodona va titular així uns articles per al diari Avui, en record de Virginia Woolf, que va anomenar "La lectora corrent" uns reculls de crítica literària.

dissabte, 23 de juny de 2012

Quin enrenou amb "la ciència és cosa de noies"!

Fa un parell de dies, la Comissió Europea va endegar una campanya per promoure les vocacions científiques entre les noies. Han anomenat el programa "Science: it's a girl thing" i li han fet un lloc web propi a Internet: science-girl-thing.eu. Per promocionar el programa, van fer un vídeo amb el mateix títol, al qual podia accedir-se des del lloc web, on diu "watch the teaser". El vídeo és aquest:



Però no el busqueu en el web de la campanya, com tampco en l'espai de Youtube on la Comissió Europea el va penjar. A Yotube, a l'adreça on es podia veure el vídeo fins ahir, ara surt un avís que indica que es tracta d'un vídeo privat i que la visió està restringida. Si dediqueu 53 segons a veure el vídeo, entendreu per què ha estat retirat.

Quan el vaig veure, em pensava que era un anunci de perfums, d'aquells que fan per Nadal. Després vaig pensar que potser l'objectiu de la campanya era promoure la ciència entre els nois i per això quan el noi alça la vista del microscopi, es troba al seu davant tres noies joves molt maques que ballen i res no indica que siguin científiques.

Les reaccions es van notar de seguida, tant en l'espai de Youtube, com a través de Facebook, de twitter (amb l'etiqueta #sciencegirlsthing) i en fòrums de discussió. La Comissió Europea ha retirat el vídeo i el web de la campanya indica que ha estat actualitzat el 23 de juny 2012 (avui dissabte). Suposo que l'enrenou devia ser notable, altrament no m'imagino que algú de la Comissió Europea hagi treballat un dissabte per actualitzar el web.

Però també podria ser que la intenció del vídeo fos provocar i que se'n parlés. Possiblement un vídeo que mostrés dones científiques de tota mena (primes, grasses, altes, baixes, boniques i menys agraciades, fins i tot alguna amb una minusvalia) en el laboratori no hauria cridat tant l'atenció com aquest vídeo. Si jo em dediqués a l'ensenyament, crec que el mostraria a classe per veure quines reaccions despertava en l'alumnat.

A Youtube ja he vist un vídeo de resposta; és divertit:



4 comentaris:

Allau ha dit...

Dóna una idea molt trista de la manera com la Comissió Europea contempla tant les dones com la ciència.

Salvador Macip ha dit...

Tot plegat ha sigut bastant ridícul. No sé si buscaven aquesta publicitat negativa. El problema de la baixa presència de dones en ciència a mida que vas pujant l'escala laboral (a la universitat solen ser majoria) no es resoldrà d'aquesta manera, és molt més complex.

Mercè Piqueras ha dit...

Jo també crec que la manca de dones en l'escala laboral a la universitat i els centres de recerca és més preocupant que la seva presència a les aules on, com diu Salvador, hi ha facultats en què són majoria. Per tant, potser haurien de centrar-se més en les noies que ja estan estudiant una carrera i no en les d'ESO i batxillerat, que és a qui s'adreçava el vídeo.

Joan U ha dit...

Tenint en compte l'enrenou que el vídeo ha provocat durant tot el cap de setmana (aquí i a fora, pel que es veu a Internet), i que el vídeo ha estat pagat amb els impostos dels europeus, potser les societats científiques haurien d'interpelar els responsables de la campanya i demanar-los explicacions.

És cert que el "target" de l'anunci no són les dones adultes que ja practiquen ciència i, de manera més general, el públic adult. I per tant, es pot considerar plausible que, malgrat el rebuig per part d'aquest públic, l'anunci hagi servit per arribar al seu públic objectiu i aconseguir l'efecte desitjat. Però (personalment) em sembla dubtós. Per tant, valdria la pena demanar explicacions a la UE, em sembla.