dissabte, 2 de juny del 2012

La meva veïna australiana: la Grevíl·lea

Viu al carrer de les Corts (que no és el mateix que la Travessera de les Corts) de Barcelona des de fa uns quants anys. Quan la vaig veure per primera vegada ja vaig tenir la sensació que no era d'aquí, però no n'estava segura. Ahir em vaig assabentar que ve de l'est d'Austràlia i que es diu grevíl·lea. És una de les espècies d'arbres que van plantar al carrer de les Corts quan van remodelar-lo no fa molts anys (també hi van posar mèlies i potser encara alguna altra espècie). En realitat, aquest arbre no tenia nom català , perquè és una espècie forastera. Això de 'grevíl·lea' és l'adaptació del nom científic llatí del gènere al qual pertany: Grevillea. El nom sencer de l'espècie és Grevillea robusta. El gènere Grevillea comprèn unes cent-noranta espècies d'arbusts i arbres d'Austràlia, Malàisia i algunes illes properes i se li va posar aquest nom en honor del naturalista britànic Charles Francis Greville (1747-1809), un dels fundadors de la Royal Horticulture Society de Londres.

No sé quan exemplars en van posar, però n'hi ha les dues voreres, potser una vintena. Si els primers anys aquests arbres ja van fer flors, no me'n vaig adonar. El primer record d'una grevíl·lea florida que tinc és el d'aquestes fotos que vaig fer el 2008 (per veure les flors amb més detall, cliqueu damunt la foto):

Grevíl·lea (Barcelona, carrer Les Corts, 2008)

Grevíl·lea (Barcelona, carrer Les Corts, 2008), fulles i flors

Aquell mes de gener que far ventades molt fortes (el 2010?), van caure moltes branques a terra, però són arbres que es recuperen bé. Enguany tenen un bé de déu de flors:

Grevíl·lea (Barcelona, carrer Les Corts, 2012)

Grevíl·lea (Barcelona, carrer Les Corts, 2012), branques florides


Grevíl·lea (Barcelona, carrer Les Corts, 2012), flors

Al voltant dels arbres més florits, el terra és ple de taques, com si hi hagués caigut oli. Suposo que deu ser alguna essència de les mateixes flors o dels fruits que s'hi formen. I la fusta és resinosa. Hi ha un exemplar que durant un temps va tenir una ferida en el tronc i s'hi acumulava la resina o alguna altra secreció semblant de la planta. Aquesta foto és del 2008 (disculpeu que es vegi l'arbre en posició horitzontal. Blogger s'entesta a posar-me la foto així, encara que jo la tinc vertical en el meu ordinador; ho he provat diverses vegades, sense èxit):

Grevíl·le amb una ferida al tronc

Feia temps que tenia curiositat per saber quina espècie és i ahir em vaig dedicar a fer una cerca per Internet i per alguns llibres. Com que no sabia res d'aquest arbre, anava una mica a les palpentes. Vaig mirar la llista d'espècies d'arbres de Barcelona elaborada per l'Ajuntament. Tot i que sigui una llista llarga (hi ha potser unes 120 espècies d'arbres o potser més), podia anar descartant-ne moltes sense necessitat de veure'n cap fotografia ni llegir-ne la descripció. Quan vaig trobar una espècie que, per la descripció, s'assemblava molts als arbres del carrer Les Corts, vaig buscar-la en un llibre que es diu Els arbres dels carrers de Barcelona (J. Llistosella i A. Sánchez-Cuxart, Universitat de Barcelona / Ajuntament de Barcelona, 2007). Efectivament, es tracta de Grevillea robusta.

La Grevillea robusta pertany a la família de les proteàcies i l'arbre --de creixement ràpid-- pot arribar a fer entre 20 i 30 metres d'alçada --fins a 35, en alguns casos. El seu tronc, que creix recte, fa de 30 a 0 centímetres de diàmetre i és molt ramificat. Té les fulles compostes i planes, amb una forma que recorda les fulles d'algunes falgueres. Les flors creixen agrupades en raïms (una inflorescència, vegeu la foto).


A Austràlia, aquest arbre és molt apreciat per la seva fusta, que és molt forta, com suggereix l'epítet que n'indica l'espècie (robusta). Creix en boscos plujosos i, segons llegeixo en la fitxa de Kew Gardens, va ser descobert el 1830 per un botànic que va anar a recollir plantes al Brasil, Austràlia i Nova Zelanda per encàrrec d'aquell jardí botànic londinenc. Fora d'Austràlia avui dia es cultiva la grevíl·lea com a planta ornamental i d'ombra i també per a aprofitar-ne la fusta. Les flors són riques en nèctar --potser sigui el nèctar la causa de les taques a la vorera-- i atreuen ocells i alguns rats penats.

Tots els arbres tenen nom i m'alegro d'haver après el d'aquests arbres veïns meus.

Potser us interessarà:
- L'arbre de la llana de l'Institut Dexeus (aquest bloc, 19.08.2010) Un altre arbre foraster del meu barri.
 - Els arbres ja no tenen nom? (aquest bloc, 04.06.2008) La campanya iniciada el 1999 per posar una placa encastada al peu dels arbres de la ciutat amb el nom científic i el nom popular no sembla que hagi tingut continuació.

- La meva estrelítzia (aquest bloc, 04.01.2008). Aquesta és hawaiana de naixement, però no d'origen. És una espècie que ve del sud d'Àfrica, però aquest exemplar va néixer a l'illa d'Oahu, i va arribar a Barcelona dins d'una maleta; no feia ni un pam d'alçada.

Fotos: M. Piqueras

7 comentaris:

Clidice ha dit...

Curiós quin viatge pots fer al darrera dels arbres. I quin estudi sobre els criteris que empren alguns representants municipals a l'hora de decidir el nostre paisatge. Dóna per una tesi!

Mercè Piqueras ha dit...

Clídice, darrer els arbres poden fer-se molts viatges. pel que fa a l'elecció d'arbres i altres plantes per als nostres carrers, no sé quins criteris deuen seguir, però hi hagut èpoques en que he arribat a pensar si algú de l'ajuntament tenia un parent criador de palmeres a Elx.

fra miquel ha dit...

Crec que al carrer Tànger també n'hi ha.
I al carrer Ricardo Calvo hi ha uns ejemplars que estan a tocar d ela façana de l'edifici.
Bona fitxa de l'arbre! ;o)
Si em deixes t'enllaçaré quan en faci un post al meu blog
petó

PS: enllaç a les Grevilles del carrer R. Calvo
https://maps.google.es/maps?q=Passeig+de+la+Bonanova,+Barcelona&hl=ca&ll=41.40257,2.132855&spn=0.00096,0.002336&sll=40.396764,-3.713379&sspn=8.38053,19.138184&oq=avinguda+bonanova&hnear=Passeig+de+la+Bonanova,+Barcelona,+Catalunya&t=m&z=19&layer=c&cbll=41.402688,2.132632&panoid=Q6HTZvqpgW6qwLrqMM4Sng&cbp=12,338.33,,0,-25.67

Mercè Piqueras ha dit...

Fra Miquel, pots posar-hi l'enllaç.

Anirac ha dit...

hola,

veig que t'interessen els arbres, per això voldria preguntar-te saps si hi ha algun bloc/web on es poden consultar quins arbres hi ha en una plaça concreta de barcelona? he mirat a la web de parcs i jardins i no he pogut trobar la resposta: resulta que m'han dit que a la plaça de prim (al poblenou) els arbres que hi ha son baobabs però a mi no m'ho semblem.....gràcies!

Mercè Piqueras ha dit...

Fa molts anys que no he estat a la plaça Prim, però mirant per Google imatges fotos de la plaça, em sembla que els arbres que hi ha són bellesombres ("ombús" en castellà). M'ho fa pensar la soca tan robusta que tenen, que permeten seure-hi a l'ombra de l'arbre. És una espècie que m'és molt familiar, perquè en el jardí de la Universitat de Barcelona n'hi ha dos d'enormes on s'ha assegut moltes generacions d'estudiants i jo també ho vaig fer moltes vegades (es poden veure a través de la reixa de la Gran Via, a costat del carrer Aribau). També hi ha un bellaombra molt gran a la part baixa de la Rambla, a costat del carrer Ample, just davant de la foneria de canons.

Anirac ha dit...

moltes gràcies per la resposta sobre els arbres que em vas enviar!! aniré a mirar els de la Uni que hem cauen aprop també!!