dissabte, 12 de març del 2011

Papallona o colibrí?

Colibrí batent les ales
Fa anys, el primer dia de la meva estada a Norcroft vaig veure un abeurador que penjava del marc d'una finestra. Era com els típics abeuradors d'ocells, però més petit. De sobte vaig adonar-me que s'hi apropava una criatura voladora no gaire més grossa que un borinot la qual, sense deixar de batre les ales, anava xuclant aquell líquid que després van explicar-me que era una barreja d'aigua i mel. Era la primera vegada que veia un colibrí al natural i fins que no el vaig observar de prop no em vaig adonar que no era un insecte, sinó un ocell.

Fa un parell de dies, em va passar una cosa semblant, però al contrari. En sortir al balcó, en una jardinera que ara és plena de flors, vaig veure també una criatura voladora que, al primer cop d'ull, vaig creure que era un colibrí. Si més no s'aturava en l'aire tot batent les ales, com fan aquests ocells. Potser s'havia escapat d'alguna casa? De seguida vaig adonar-me que  no era un ocell, sinó un insecte. La seva trompa en forma d'espiral plana (l'espiritrompa), que desplegava a gran velocitat i introduïa també molt ràpidament dins de cada flor per extreure'n el nèctar, em va deixar clar que era una papallona. Però era d'una espècie que jo no n'havia vist mai cap (potser l'havia vista en el laboratori, quan vaig estudiar zoologia, però quieta, clavada en una agulla entomològica; a més, fa tants anys, d'allò...).

 
Pel color i l'aspecte robust, la papallona que es nodria de les meves flors semblava una papallona nocturna, tot i que la vaig veure un matí molt assolellat. Vaig buscar en algunes guies d'insectes que tinc per casa i després també per Internet i em fa l'efecte que la papallona que em va visitar era Macroglossum stellatarum, coneguda --segons la Viquipèdia-- com a bufaforats, borinot carter, papallona colibrí, barrinol ros o mosca boja. El nom de papallona colibrí és molt encertat; coincideix amb la impressió que vaig tenir jo en veure-la. Tot i que la meva càmera --i la fotògrafa que la fa servir-- no permeten fer grans fotos,  n'hi vaig fer alguna i també vaig enregistrar uns segons del vídeo en què, si mes no, s'aprecia com passa ràpidament d'una flor a una altra. Em vaig quedar bocabadada contemplant la papallona, amb quina punteria desplegava, en dècimes de segon, la seva espiritrompa i encertava a ficar-la en el centre d'aquelles flors tan menudes. En passar d'una a una altra, a més d'obtenir-ne aliment, transporta el pol·len de flor en flor i ajuda a la reproducció de la planta.

Foto colibrí: Dan Pacamo, Vikimedia Commons
Fotos i vídeo papallona colibrí: M. Piqueras

8 comentaris:

fra miquel ha dit...

Noia! La càmera en la gravació de vídeo, no sé, però la fotògrafa molt bé!!!
No recordo haver vist aquesta mena de papallones, però si un altre insecte que també "treballa" de la mateixa manera i té una mida semblant. No sabria dir-te si és dípter o himenòpter, o una altra cosa, perquè mai he intentat saber el que era. Em sembla que el proper cop que el vagi li faré foto i buscaré qui és ;o)
Bona fotografia
petons

La lectora corrent ha dit...

Miquel, el vídeo està enregistrat amb la mateixa càmera de fotos. Quan tornis a veure l'insecte que dius, fixa't si desembolica i embolica l'espiritrompa. Si en té, segur que és un lepidòpter (papallona). L'altre dia, en veure el "meu" insecte i adonar-me que no era un colibrí, primer vaig pensar si seria un borinot himenòpter, però l'espiritrompa és pròpia de papallones.

fra miquel ha dit...

Ho faré, gràcies Mercè

Xavi ha dit...

Hola !

Doncs no soc cap entès en la matèria però jo conec aquesta papallona amb el nom de papallona esfinge o papallona colibrí.

Encara que ara buscant informació d'ella he descobert que també se li diu bufaforats, borinot carter, papallona colibrí, barrinol ros, o mosca boja.

Jo la he vist sovint pel jardí de casa i per parcs naturals que m'agrada visitar. I m'agrada fotografiar-la però no és fàcil ja que no para quieta...jejeje

Ara se que es diu científicament Macroglossum stellatarum.

Podeu trobar més info a: http://ca.wikipedia.org/wiki/Bufaforats

Salutacions!
Xavi.

Lectora corrent ha dit...

Xavi, l'enllaç que indiques és el mateix que tinc posat jo en el text, on diu "segons la Viquipèdia".

Per cert, he localitzat una foto preciosa d'aquesta papallona, on s'aprecia molt bé l'espiritrompa.

Xavi ha dit...

Vaja!

Sento no haver vist aquesta part en el teu text.

Pensaba que tenies dubte de quina espècie és i crec que és segur de la espècie Macroglossum stellatarum. Nomès cal buscar al Google aquest nom científic i surt la imatge de la papallona en qüestió.

No se si hauras vist aquest grapat de fotos on es poden observar tots els detalls:
http://www.google.cat/search?tbm=isch&hl=ca&source=hp&biw=782&bih=469&q=Macroglossum+stellatarum&gbv=2&oq=Macroglossum+stellatarum&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=s&gs_upl=0l0l0l0l0l0l0l0l0l0l0ll0

Salutacions!
Xavi.

Mercè Piqueras ha dit...

Xavi, abans m'he oblidat de posar l'enllaç de la foto de flicker:

http://tinyurl.com/6gu6fj5

El cercador d'imatges de Google m'agrada molt, el faig servir sovint.

Xavi ha dit...

Hola Mercè.

Doncs si que es maca la foto i s'aprecia perfectament l'espiritrompa.

Ara, amb el bon temps, a veure si en veiem algunes més.

Salutacions.
Xavi.