divendres, 19 de març del 2010

Comparant preus

Se'm fa estrany viatjar a un país de la Unió Europea i haver de fer servir una altra moneda (no considero el Regne Unit; és especial en tantes coses, que ja no ve d'una més). Avui he començat a gastar les corones daneses canviades a Barcelona.

No sé com són els sous a Dinamarca, però estic veient com són alguns preus: caríssims! El tren des de l'aeroport a l'estació central de la ciutat (tres parades) és potser allò que em sembla més barat; em va costar 34,5 corones (4,66 euros, però és un recorregut curt, de només tres parades). Per comparar, el tren des de Sants a l'aeroport de Barcelona costa 3 euros (un bitllet senzill de la zona 4) i a Madrid, s'hi va amb metro, amb un bitllet normal, tot i que sigui molt lluny del centre de la ciutat. L'hotel que em van reservar els danesos és molt senzill, d'un estil que vaig començar a veure proliferar a França fa algunes dècades: la mínima expressió de mobles; "armari" en un espai a la paret, sense portes ni calaixos; dutxa que sembla un armari; molt poques persones per atendre la clientela, només dues a la recepció. Per sort, el lloc és acollidor, les zones comunes estan molt bé, tot és molt net; i l'habitació té un gran finestral, el terra de parquet, i no hi manca una kettle i tot el que necessites per preparar un te o un cafè, i l'accés a Internet és gratuït i molt ràpid. A més, el bufet de l'esmorzar és molt variat i els nois i noies de la recepció molt amables. Però més que un hotel, sembla un alberg o una residència d'estudiants, i el preu no s'hi correspon per a qui arriba de Barcelona.

No crec que hagi d'agafar transport públic més que diumenge, quan torni a l'aeroport, perquè l'hotel és molt cèntric. Tanmateix, he tingut curiositat per saber-ne les tarifes. Un bitllet senzill per viatjar dins de la ciutat durant una hora costa 23 corones (3,10 euros) i un abonament de deu viatges per a la mateixa zona val 135 corones (18,22 euros).

Encara no sé què costa menjar en un restaurant. El sopar d'ahir l'oferia l'associació danesa, i el dinar d'avui ha estat un bufet ofert per la Universitat de Copenhaguen. Com que m'he dut feina per fer (escric mentre faig una pausa), no he volgut sortir a sopar i he anat a un forn de pa que tenen també un mostrador amb sandvitxos i altres coses per endur-se. Només he comprat un sandvitx, un iogurt i una pasta per prendre després amb el te. He pagat 73 corones (9,85 euros) per aquestes tres coses. Quan he tret el sandvitx de la caixeta en què venia he mirat què tenia d'especial perquè costés més de 1000 peles. Però no hi he trobat més que pernil dolç, formatge, tomàquet i enciam. El iogurt era boníssim, suau i cremós, però no em sembla que justifiqui les deu corones que n'he pagat. I quan més tard faci una altra pausa i em mengi la pasta veuré si té alguna cosa que justifiqui que m'hagi costat quinze corones.