diumenge, 13 de març del 2005

Polo Montáñez

El gener de 2002, quan vaig anar a Cuba, vaig descobrir el cantautor Polo Montáñez, el "guajiro natural" , com ell mateix s'autodenominava en la cançó que donava nom al seu primer CD.

Les seves cançons em van semblar molt fresques, una barreja de ritmes populars gens estridents i unes lletres molt boniques, plenes de poesia i un cant a la vida i a l'amor. Vaig comprar el "Guajiro natural" i és un dels CD de cançons que més m'agrada escoltar.

Fa unes setmanes, en la secció de discos d'uns grans magatzems, vaig veure un altre CD de Polo Montáñez. Es deia "Memoria". A la part posterior del CD, sobre la foto d'aquell camperol de pell colrada, envellida pel contacte amb el sol gairebé tropical de Cuba, el nomdel cantautor i, a continuació, "5/6/1955 - 26/11/2002".

Em va sobtar molt saber que havia mort pocs mesos després que nasqués per a mi. Vaig buscar informació per Internet i vaig saber que va morir d'un accident de cotxe, en el camí de tornada al seu poble des de L'Havana. Ara vaig escoltant les seves cançons i penso que per a mi segueix ben viu.

El CD "Memoria" conté algunes cançons del primer CD i algunes altres que no coneixia. N'hi ha dues que ara, sabent que és mort, em semblen com una mena de testament o d'últimes voluntats. Una d'elles comença dient "la última canción que se me ocurra / creo que debe ser romántica..."

L'altra, es titula "Desde abajo" i la copio aquí sencera:

Entre el espacio que marca la muerte
y lo poco que dura la vida
paso el tiempo jugando a la suerte
esperando ganar algun dia.
Y los años que tengo de más
me llevarán con prisa
a quedarme en silencio
en el justo momento
que tendrá que llegar.

Con la mucha experiencia que tengo
de las tantas batallas perdidas
me alimento yo mismo y mantengo
el afán de encontrar la salida
como el ave que quiere volar
y quedarse allá arriba,
en el azul del cielo
y mirar desde lejos
lo que ha dejado atrás

Y cuando esté en el cielo
cuando ya esté en la cima
voy a luchar por eso
por mantenerme arriba.
Y a pesar de los años
de las horas perdidas
comenzaré de nuevo
empezare otra vida