dimecres, 18 de novembre del 2009

Titelles a la Universitat


Ahir em vaig fer petitat i em vaig colar a la representació de titelles que es fa per a les escoles a l'Aula Ramón y Cajal de l'edifici històric de la Universitat de Barcelona. Sempre m'agrada visitar aquell edifici (potser perquè jo ja sóc també "històrica"?); és com tornar "a casa". Crec que l'actual l'aula Ramón y Cajal era el seminari de Química, en els meus temps d'estudiant. De fet, més que una aula sembla una biblioteca.

Les generacions es renoven, però les reaccions de la mainada davant de l'espectacle dels titelles és la mateixa que en la meva infància i que en la infància de les meves filles i el meu fill. El joc de fet i amagar entre el titella que busca un o més personatges de la història, i la col·laboració de la mainada en aquesta cerca, seguexen un mateix model, independentment que els titelles representin un noi del segle XX o XXI o un científic del segle XIX.

En els titelles de la Universitat, el vell Darwin busca Emma i Susanna, dues girafes que s'han escapat del seu llibre de l'origen de les espècies perquè volen buscar respostes als seus dubtes. I la mainada ajuda el savi anglès. "Al darrera!, avall!, a dalt!...", li indiquen quan les girafes intenten esquivar-lo. això és la segona part de la història. La primera és l'origen del Univers i dels cossos celests, la formació dels planetes. El big bang, les llumetes (estrelles) i planetes que es mouen per la caseta dels titelles són un bon començament de l'espectacle. Quan apareix un planeta amb un anell al voltant, se sent un "Ohhhh!" generalitzat.

A diferència dels titelles clàssics, aquí no hi ha garrotades. I com en el titelles clàssics, la història acaba bé. "Bé" aquí significa que les girafes tornen al llibre d'on s'havien escapat i Darwin els dibuixa fulles en un arbre perquè puguin menjar. No m'he fixat si a l'obra ho deien, però jo he pensat que no hi podia haver un lloc millor que el llibre sobre l'origen de les espècies per a respondre les preguntes de les girafes.

Aquesta setmana hi ha un munt d'activitats de divulgació científica, perà no n'hi ha moltes que estiguin pensades per a la franja d'edat que assisteix als titelles de Darwin (6 a 9 anys). És una bona iniciativa.

Fotos: M. Piqueras (17.11.2009)