El 2004, en inscriure'm per crear aquest blog, vaig haver de posar-li un nom. El títol triat no és original. Fa anys Marta Pessarrodona
va titular així uns articles per al diari Avui, en record de Virginia Woolf, que va anomenar "La lectora corrent" uns reculls de crítica literària.

dissabte, 5 de gener de 2008

Diuen que NAT desapareix

No m'ho acabo de creure! Diuen que la revista NAT desapareix, que l'empresa que la publica (Cultura03 i el seu grup editorial Sapiens) ha decidit tancar-la per manca de rendibilitat. NAT és una publicació en català dedicada a la natura i a temes ambientals. La dirigeix Maria Josep Picó, que ha seguit una estratègia molt bona per garantir el contingut científic dels articles: promoure la col·laboració --ara se'n diu 'complicitat'-- de periodistes i científics o científiques experts en cada tema tractat. El textos són acurats com també ho són el format i la presentació, amb fotografies molt boniques i atractives i un disseny agradable. La revista està dirigida a un públic general, a la família, a l'escola, al jubilat o jubilada que fa cap a la biblioteca per brostejar les revistes del mes o de la setmana.

Maria Josep Pico i NAT han rebut diversos guardons. Però el treball ben fet sembla que no sigui suficient en el món editorial, com tampoc ho és en l'àmbit televisiu. De la mateixa manera que un programa de TV desapareix de la graella independentment de la seva qualitat intrínseca, les publicacions han de vendre, sense tenir en compte què és el que aporten als lectors i lectores.

El grup Sapiens publica altres revistes, entre les quals la que dóna nom al grup editorial --Sapiens-- i Lonely Planet, Descobrir Catalunya i Descobrir Cuina. I el 29 de novembre, en el seu web deien que "[q]uatre de les capçaleres editades per les empreses del Grup Cultura03 apareixen en les primeres posicions dels primers rànquings d’audiències del Baròmetre de la Comunicació i la Cultura". Per altra banda, per al 10 de gener 2008 s'anuncia una nova publicació setmanal, el TimeOut Barcelona, que s'espera que tingui una tirada d'uns 40.000 exemplars. Pot ser una revista de gran difusió tenint en compte que la capçalera TimeOut és molt coneguda arreu del món i que Barcelona està de moda com a destí turístic. (La primera vegada que vaig anar a Londres vaig comprar Time Out per casualitat i sempre que hi he tornat, una de les primeres coses que he fet ha estat comprar-la per estar informada de les activitats de la ciutat i rodalies.)

Si cregués en els Reis d'Orient, els enviaria una carta demanant-los que portessin als directius del Grup Cultura03 una gran pila de carbó, però que, al costat, hi deixessin una mica de generositat i de sentit comú per fer-los entendre que, en el conjunt de les seves revistes, NAT és una publicació capdavantera i un exemple del que ha de ser la divulgació científica. Tant de bo s'hi repensin!