dissabte, 4 de setembre del 2004

Mujeres de la conquista

Doncs ha funcionat. Ara, per fer honor al títol del meu DIP (diari interactiu interpesonal, segons el TERMCAT), hauria de comentar algun llibre. Darrerament no he tingut massa temps per llegir llibres sencers, però n'hi ha un que gairebé me'l vaig acabar durant un viatge d'anada i tornada en tren a Pamplona. Es diu Mujeres de la conquista. La seva autora és Lucía Gálvez i està editat per Planeta Argentina el 1992.

Fa dotze anys que una amiga argentina va regalar-me aquest obra i només l'havia fullejada. Fa poques setmanes vaig posar-me a buscar un llibre que no fos molt gran per dur dins la bossa en el meu viatge a Pamplona. La meva vista se'n va anar al racó del prestage on feia dotze anys que m'esperaven aquestes dones de la conquesta i vaig decidir-me.

La "conquista" a què fa referència el títol és la conquesta americana feta per Castella. Una conquesta que pensem que només va ser cosa d'homes. Però no és cert. A l'Argentina i en altres països sud-americans també, les dones van tenir un paper rellevant. I l'autora d'aquesta obra, Lucía Gálvez, historiadora nascuda a Buenos Aires, ens parla de les "hacedoras de pueblos, tanto españolas como indias y mestizas, que hicieron habitable la tierra y a quienes una historiografia demasiado interesada en lo puramente político o a lo sumo económico restó importancia, cuando no ignoró, sin darse cuenta de que de ese modo estaba negando nada menos que la mitad de aquella sociedad (y quizás la mitad que más influyó en su formación...)". L'he trobat força interessant.