|
Frank Lloyd Wright (Wikimedia Commons) |
Llegeixo que enguany es commemora el 150è aniversari del naixement de l'arquitecte nord-americà Frank Lloyd Wright (1867-1959).
Un article de Catalina Serra en el diari
ARA m'ha fet recordar la visita que, el 1996, vaig fer a la casa i estudi que Wright va tenir a Oak Park, prop de Chicago i on va dissenyar bona part de les seves obres. De tornada de Norcroft, vaig aturar-me de nou uns dies a Chicago i en buscar informació sobre llocs per visitar a la ciutat o els seus voltants, em va atreure la idea de conèixer directament l'obra de Wright, nom que em sonava però del qual creia que ho desconeixia gairebé tot, excepte que era l'arquitecte d'una casa famosa per aparèixer en un film d'Alfred Hitchcock (cosa que després he sabut que no és certa; les vistes exteriors de la casa que apareix a
Con la muerte en los talones eren pintades i l'interior de la casa eren decorats que imitaven l'estil de Wright).
Fa bastants anys que vaig agafar el costum de prendre notes sobre el que veig i faig en els viatges i les impressions que en trec. Això em permet posteriorment recuperar els records que han quedat amagats en algun lloc de la meva memòria. He buscat les meves notes sobre aquella visita a Oak Park el 1996 i en copio aquí alguns fragments.
|
Moore-Dugal Residence, disseny de Wright (M. Piqueras, 1996) |
El
que m’havia empès a visitar Oak Park va ser l’interès per veure
les cases de Frank Lloyd Wright i, si era possible, visitar la seva
pròpia casa i l' estudi on treballava. Wright està considerat el
millor aquitecte americà de les darreries del segle xix
i el primer quart del segle xx.
Molts creuen que ha estat el millor arquitecte en moltes generacions.
En el poble hi ha més d’una vintena de cases dissenyades per ell;
ben bé una dotzena es troben en el que hom anomena districte
històric, que és la zona més interessant per visitar perquè
constitueix una bona mostra dels diferents estils arquitectònics que
estaven en boga en aquella època. La gran atracció és la casa on
va viure l’arquitecte. Les visites estan limitades a petits grups
d’un màxim de deu persones i cal apuntar-s-hi per endavant. Vaig
estar de sort: podia visitar la casa en un grup que entraria una hora
més tard. Mentrestant vaig dedicar-me a veure aquella mena de museu
d’arquitectura que és el barri en el seu recorregut des del Centre
d’Acollida (Oak Park Visitors Center) fins a la casa-estudi.
Els edificis fets per Wright tenen un estil propi, molt avançat. Si
abans de començar el recorregut no hagués llegit tota la informació
sobre Wright, mai no hauria pensat que aquelles cases havien estat
bastides fa més de setanta-cin anys. Semblen de construcció
posterior a les d’altres cases del veïnat.
|
Casa estudi de Wright a Oak Park (MJ. Piqueras, 1996) |
Quan
Wright va casar-se, el 1889, treballava en l’estudi d’arquitectura
Adler and Sullivan, a Chicago. Louis Sullivan va deixar-li 5000
dòl·lars per comprar un terreny a Oak Park, on va construir-se un
petita casa de dues habitacions que després va anar engrandint, a
mesura que la família augmentava. La parella va tenir quatre fills i
dues filles i una de les ampliacions que va fer a la casa estava
pensada especialment per a la mainada i és molt original. Consta de
dues habitacions amb el sostre corbat formant una volta que recorda
la volta catalana. (Qui sap si no devia inspirar-se en la volta
catalana de Guastavino, que em sembla que en aquell època ja s’havia
establert als Estats Units.) Una de les dues habitacions està
dividida per un envà que no arriba al sostre i que delimita dos
espais diferents: en un costat dormien les dues nenes i en l’altre
els quatre nens. Les cambres que queden a un costat i l’altre de
l’envà semblen molt petites per fer de dormitoris. Cal tenir en
compte, però, que en aquella època, les famílies benestants
enviaven ben aviat la mainada a pensionats. I els estius acostumaven
a passar-los fora ciutat. Els Wright anaven a la casa de camp de
l’àvia, a Richland (Wisconsin), on havia nascut el mateix Frank.
Per tant, els sis germans no solien coincidir sovint a la casa d’Oak
Park. I quan ho feien, es divertien d’allò més gràcies a
l'originalitat de les cambres, que els permetia fer baralles de
coixins, que llençaven a un costat a l’altre de l’envà. L’altra
peça que Wright va fer construir per a la quitxalla era la sala de
jocs. És una sala rectangular bastant gran on la llum exterior
penetra pels finestrals apaisats que hi ha a les dues parets més
llargues. En una de les altres dues parets hi ha una gran llar de foc
i al costat oposat una estructura que recorda el cor d’una
església, però en versió reduïda. La finalitat era únicament
lúdica; que la mainada tingués un lloc per enfilar-se i jugar sense
haver de sortir de casa durant l’hivern, que és molt llarg i dur
en aquella regió.
El
1898 Wright va instal·lar el seu propi estudi adossat a la casa, en
una construcció molt diferent de tot el que es feia aleshores, a la
qual va incorporar moltes de les innovacions arquitectòniques que
caracterizen el seu estil: van impressionar-me especialment una mena
de pati central octogonal cobert i la biblioteca, també octogonal.
El 1910, Wright va marxar a Europa amb la dona d’un client seu i el
seu matrimoni va anar en orris. A la tornada va anar a viure amb el
seu nou amor, cosa que en aquella època, en una societat força
puritana, va causar un gran escàndol. Després la dona de Wright va
deixar la casa, que va ser modificada per fer-ne diversos
apartaments. El 1925 la casa es va vendre i amb el temps va anar
degradant-se. Els 11 anys que Wright va treballar en aquell estudi
van ser els més productius de la seva vida; hi va dissenyar uns 125
edificis, més d’una quarta part del treball de tota la seva
carrera professional. Vers la meitat dels anys setanta es va
constituir una fundació per a la restauració i manteniment de la
casa i estudi de l’arquitecte. Abans d’obrir-la al públic van
restaurar-la i van deixar-la amb l’aspecte que tenia els darrers
anys que Wright hi va viure. Això va ser possible gràcies als
plànols i nombroses fotografies de la casa —tant de l’interior
com de l’exterior— que s’havien conservat. Aquest barri s’ha
convertit actualment en una atracció turística, però no és un
turisme massiu el que fa cap al districte històric d’Oak Park. La
gent que hi ve ja sap el que hi trobarà.
Tot
i que hi ha una diferència abismal entre les figures de Wright i de
Gaudí, tant pel que fa a la seva vida —dominada per l’escàndol,
Wright; gairebé monacal, Gaudí— com pel que fa a l’estil
—predomini de les formes rectes, inspirades en l’arquitectura
japonesa, el primer: predomini de les corbes i en formes inspirades
en la natura, el segon— jo hi vaig veure molts de paral·lelismes.
Wright va trencar amb l’estètica arquitectònica dels seus
contemporanis, que pot veure’s en moltes altres cases d’Oak Park,
on predominen els edificis victorians. Gaudí també va trencar amb
les idees imperants, cosa que en alguns casos va costar-li car.
Ambdós van avançar-se al seu temps, i la seva obra ha estat molt
més valorada posteriorment. Si més no aquesta és la impressió que
jo en tinc.
|
Casa dissenyada per Frank L. Wright (M. Piqueras, 1996) |
Els
qui no estan massa complaguts amb l’atracció despertada per l’obra
de Wright són els actuals habitants de les cases que ell va contruir
a Oak Park. Alguns han col·locat cartells de protesta contra el
turisme a les portes i façanes, i després del que em va explicar el
guia de la casa-museu vaig comprende molt bé l’actitud d’aquelles
persones. És possible que si els visitants es limitessin a
contemplar els edificis des del carrer i del carrer estant fessin les
fotografies que volguessin, els veïns no se sentissin molestos. Però
de vegades —massa sovint, pel que sembla— la curiositat dels
turistes els empeny a ficar-se en els jardins, i fins i tot a
apropar-se a les finestres per clissar el que la vista els permet de
veure de l’interior de les habitacions.
|
Unity Temple, Oak Park (foto Aude, CC-BY-SA-2.5) |
Després
de visitar la casa-estudi vaig seguir voltant per Oak Park. Era ja
tard per visitar el Temple de la Unitat (Unity Temple), una
altra obra dissenyada per Wright el 1905 per reemplaçar l’església,
que s'havia cremat. Vaig poder veure’n només l’exterior de
formigó. En fer aquest edifici, Wright tenia el repte de fer una
obra grandiosa però que no fos massa costosa. I això ho va
aconseguir amb els materials emprats, amb la simplicitat de les
línies, i fent que alguns dels detalls que semblen decoratius
tinguin en realitat alguna funció específica. En canvi, sí que em
va ser possible veure per dins l’oficina de correus, un altre
edifici públic que porta la firma de Wright.
El guia de la casa de Wright va estar explicant molts detalls de la seva vida i em semblava com si fos una història que jo ja coneixia. De sobte se'm va encendre la llumeta: s'assemblava molt a la història del protagonista de la novel·la d'Ayn Rand
El Manantial, de la qual es va fer una pel·lícula. El guia em va confirmar que el personatge de ficció tenia molts punts en comú amb Wright, tot i que l'autora va dir que la inspiració en Wright es limitava a idees específiques que ell tenia sobre l'arquitectura. Tanmateix, molts fets de la vida privada de Wright coincidien amb el que jo recordava de la novel·la i del film.
He fet un cop d'ull a les fotos que vaig fer a Oak Park el 1996 i continuo pensant que l'obra de Wright no ha perdut gens de frescor. És un disseny que podria haver estat fet el segle XXI. De tota manera, si des de 1996 el turisme ha augmentat a Oak Park en la
mateixa proporció en què ho ha fet a tants altres llocs del planeta,
viure en alguna d'aquelles cases no deu ser gens
agradable. Si aleshores ja patien les molèsties dels visitants, tot i
que no se'n veien molts, ara deuen sentir-se com personatges instal·lats
en el decorat d'un parc temàtic.
3 comentaris:
Hi vaig estar fa pocs anys i segueix sent un indret preciós però res m'ha complagut tant com "La casa de la cataracta" a Pennsylvania. Li he vist altres coses i sempre m'interessa. És un dels arquitectes més grans de la Història.
Glòria, no sé si és un dels més grans de la història, però sí que ho és de l'arquitectura moderna. La seva obra és atemporal, podria haver estat feta avui dia. No conec la casa de la cascada només que per fotos. Tens sort d'haver-la pogut veure.
Si és un dels més grans de l'arquitectura moderna és, també, un dels més grans de la Història. Tornaria a Chicago ara mateix. Si roman d'aquí tres cents anys serà la Florència de la modernitat.
Publica un comentari a l'entrada