«La crisi que pateix actualment Europa no es d'arribada de
refugiats, sinó de recepció; no se'ls rep en bones condicions i en
molts casos els tanquen les fronteres.» Així de clara i contundent
va ser Meinie Nicolai, presidenta del Centre Operacional de Metges
Sense Fronteres (MSF) a Brussel·les, en relació a la situació dels
refugiats de fora d'Europa que des de fa un temps arriben al nostre
continent en cerca d'un lloc on poder viure en pau. Ho va dir en el
Fòrum Europeu de Salut que se celebra anualment a Bad Hofgastein
(Austria), prop de Salzburg. El lema de l’edició de 2015 va ser
«Garantir la salut a Europa. Equilibrar prioritats, compartir
responsabilitats». Els organitzadors van creure que el Fòrum havia
de tractar el problema, en relació a la salut, que l'èxode de tants
refugiats ha creat en el continent i li van dedicar la primera sessió
plenària. «Del Mare Nostrum al mare Europaeum», deia el subtítol
de la sessió. I és que, per als refugiats que arrisquen la vida per
arribar a Europa per mar, des d'Àfrica o des de l'Orient Mitjà, la
Mediterrània ja no és la seva mar; per a ells, és la mar dels
europeus.
Josep Figueras, en el Fòrum Europeu de Salut 2015 |
Josep Figueras, un català que dirigeix a
Brussel·les l'Observatori Europeu de Polítiques i Sistemes de Salut, va coordinar i animar aquesta sessió del Fòrum, en què els
ponents van oferir la seva perspectiva des d'angles diversos. Vaig
trobar especialment emotiva la participació de l'esmentada Meinie
Nicolai, que coneix el problema de primera mà perquè ha estat entre
aquesta gent i ha participat en el rescat d'algun d’aquells
vaixells en què, en condicions inhumanes, els refugiats intenten
arribar a Europa. Nicolai va lamentar la manca de preparació que hi
ha Europa, sense un pla de contingência per a situacions com
l'actual.
Les Nacions Unides i els refugiats
L'article 1r de la Convenció
de 28 de juliol de 1951 relativa a l'estatus dels refugiats
(esmenada el 1967) defineix així els refugiats:
Un refugiat és una persona que a causa de fundats temors de ser perseguida per motius de raça, religió, nacionalitat, pertinença a un grup social o d'opinió política, es trobi fora del país de la seva nacionalitat i no pugui o, a causa d'aquells temors, no vulgui acollir-se a la protecció d'aquest país; o qui, per no tenir nacionalitat i trobar-se fora del país on abans tenia la seva residència habitual com a conseqüència d'aquest tipus d'esdeveniments, no pugui o, a causa d'aquests temors, no vulgui tornar a ell...
Aquesta Convenció és un tractat multilateral que
obliga els estats que el signen a protegir els refugiats que es
trobin en el seu territori d'acord amb els termes que fixa la
Convenció. Una de les situacions que reconeix és el dret dels
refugiats a no ser castigats per haver entrat en un país sense la
documentació adient si es prova que el refugiat ha actuat mogut per
un principi
de bona fe i creient que la fugida del país de procedència
estava justificada perquè hi perillaven la seva vida o la seva
llibertat.
La Convenció de 1951 és el document bàsic que
guia l'activitat de l'Alt Comissionat
de les Nacions Unides per als Refugiats (ACNAUR), un organisme
depenent de la Nacions Unides que s'ocupa de la protecció de les
persones desplaçades a causa de conflictes o persecucions. Va
crear-se el 1950 per completar la tasca de l'agència de les Nacions
Unides per ajudar els desplaçats a causa de la segona guerra mundial
i trobar-los una solució a llarg termini. La durada de l'ACNAUR havia
de ser de tres anys, que semblava un temps suficient per completar la
seva tasca, però quan han passat més de seixanta anys de la seva
fundació, aquesta organització és més activa que mai. Només cal
veure el seu pressupost, que dels 300.000 dòlars inicials ha passat
als 57.000 milions de dòlars el 2015.
Segons
l'ACNAUR, l'any 2014 prop de 14 milions de persones van haver de
desplaçar-se a causa de conflictes bèl·lics o persecució.
Comptant el nombre acumulat al llarg del temps, a finals de 2014 uns
59 milions i mig de persones vivien desplaçades a causa de
conflictes, persecució, violència generalitzada o violacions dels
drets humans. En conjunt, una quantitat semblant a la població d'Itàlia o del
Regne Unit. Comparat amb la situació de 2010, el nombre de
desplaçats el 2014 va quadruplicar-se i diàriament, unes 42,500 persones
van haver d'abandonar la seva llar i buscar protecció en altres
llocs, bé dins del seu país mateix o en altres països. Síria
encapçala la llista de països d'on han fugit més persones; li
segueixen Afganistan i Somàlia. En conjunt, a finals de 2014 aquests
tres països havien generat el 53% del total de refugiats en el món.
Els segueixen en el rànquing Sudan, Sudan del Sud, la República
Democràtica del Congo, Myanmar (Birmània), la República
Centreafricana, Iraq i Eritrea.
Europa i els refugiats
I quins van ser els països que van acollir més
refugiats al llarg de 2014? No pas els països rics, que, malgrat la
crisi econòmica mundial, tenen encara recursos per poder ajudar
aquestes persones. No; cap país del que anomenem primer món figura
en el rànquing dels que van rebre més refugiats el 2014 (ni els
anys precedents). És una llista que encapçala Turquia, amb 1,59
milions de refugiats. A aquest país el segueixen Pakistan (1,51
milions), Líban (1,15 milions), Iran (982,000), Etiòpia (659,500) i
Jordània (654.100).
Mentre aquests països feien front, com podien, a
l'allau de refugiats, què feia la desenvolupada, civilitzada i rica
Europa? Els representants dels estats membres de la Unió Europea van
passar mesos debatent què havien de fer amb els refugiats que hi
arribaven i com se'ls distribuirien. Finalment, el
proppassat 20 de setembre van aprovar un pla per reubicar 120.000
persones que cerquen empar a Europa i alleugerir així els problemes
de Grècia i Itàlia, que són els dos estats membres on arriben en
primer lloc els refugiats. Amnistia Internacional considera
insuficient el nombre de refugiats que la Unió Europea proposa
d'acollir, atesa la immensitat de la crisi actual. Tot i que 120.000
persones són moltes persones, cal tenir en compte que el Líban, amb
una població que no arriba als sis milions (la Unió Europea en té
prop de 600 milions), el 2014 va acollir 403.600 refugiats sirians i en acabar l'any el total de refugiats de l'Orient Mitjà que hi havia
en aquell país era d'1,15 milions.
Nen hongarès refugiat, el 1956 |
El nombre de refugiats que Europa acollirà és insuficient i tot i amb això, les mesures preses no van ser consensuada, perquè
hi ha països que no hi van estar a favor. La República Txeca,
Eslovàquia, Romania i Hongria van votar-hi en contra i alguns països
han expressat la seva intenció de no acatar la quota que se'ls
assigni. Hongria sembla haver oblidat que el 1956 més
de 200.000 hongaresos van haver d'abandonar el país quan va
fracassar l'intent d'alliberar-se del jou soviètic.
I ahir, l'Agència Europea de Control de Fronteres
Exteriors (Frontex) va informar que més
de 710.000 migrants van entrar a la Unió Europea els nou primers
mesos de 2015, la majoria dels quals va fer-ho a través de les
illes gregues. O sigui, que si la Unió Europea va decidir acceptar
120.000 persones, que tindran reconegut el seu estatus de refugiats i podran
refer a Europa la seva vida, encara en quedaran gairebé 600.000 sense un destí assegurat,
entre refugiats i els que hi puguin haver arribat per causa de la
pobresa, en la cerca d'un lloc de treball.
La salut dels refugiats i altres migrants
Meinie Nicolai (MSF) va destacar el fet que
l'organització a la qual pertany s'havia dedicat durant molt de
temps a dur ajuda mèdica eficaç i ràpida a països en
desenvolupament. En casos de conflictes, els seus recursos arribaven
als països que eren el focus del conflicte. Ara, en canvi, per
pal·liar els efectes de les guerres, han d'actuar a Europa. Va
insistir en la crisi de recepció que pateix la Unió Europea, que
frena l'arribada d'aquestes persones o que, als qui aconsegueixen
entrar-hi, els retenen en llocs que semblen camps de presoners, on
de vegades fins i tot separen les famílies.
Arribada de refugiats vista per Floris Oudshoorn |
Feia pocs dies que Nicolai havia participat en les
tasques de MSF a la frontera serbo-croata, on feien diàriament uns
350 actes mèdics. Va dir que la majoria dels refugiats emprenen
el viatge des del seu país en bon estat de salut, però a poc a poc
la van perdent. Els que arriben de més lluny, de països
subsaharians, han hagut de travessar el desert per arribar a les
costes de Líbia; ells i la majoria dels sirians arriben a Europa
per mar —els sirians a Grècia, els de països africans a Itàlia—
viatjant sovint en embarcacions precàries, que transporten molta més
gent del que seria prudent. Un cop a Europa van a parar a camps de
refugiats o es desplacen com poden —tren, autobús, a peu...— per
arribar als països on creuen que els podran ajudar a comencar una
nova vida. Alemanya és el destí més cobejat dels refugiats.
Fins ara fa poc, les condicions meteorològiques els han estat favorables, però al centre d'Europa, que es on hi ha les grans
aglomeracions de refugiats, el fred ja està arribant i entre els refugiats, els
metges de MSF ja han vist casos d'hipotèrmia. (A la vall de
Gastein, on va celebrar-se el Fòrum Europeu de Salut, poc dies abans que s'inaugurés
van caure ja les primeres nevades i als matins el termòmetre marcava
només uns pocs graus per damunt del zero.) Si l'èxode no acaba
aviat, i no sembla que hagi d'aturar-se, segurament hi haurà refugiats que moriran de fred o de malalties
provocades per les baixes temperatures. A més, als problemes físics
que els van sorgint, cal afegir els problemes psicològics i pel
patiment que els crea la seva situació de persones sense un lloc on
viure permanentment.
També va destacar Nicolai que hi ha països
europeus que, a les persones indocumentades, els neguen el tractament
mèdic, excepte en casos d'urgència. Ella, com altres experts que
van participar en el Fòrum de Salut, i com els assistents que van
respondre a una enquesta instantània feta a través dels mòbils,
pensaven que els professionals de la salut haurien hagut de
participar en la presa de decisions polítiques europees en relació
als refugiats i immigrants. En la seva intervenció, Sabine Oberhauser, ministra de Salut d'Àustria, va dir que, per tractar el
problema dels refugiats, el lideratge hauria hagut de recaure en els
ministres de sanitat.
Entre les publicacions de la Unió Europea a l'abast dels assistents al Fòrum, hi havia un informe fet per
l'Agència Europea per als Drets Fonamentals sobre l'accés dels
immigrants als serveis de salut. L'informe presenta un model econòmic
per analitzar i comparar els costos de proporcionar accés universal
al sistema de salut d'un país i els costos que representa el
tractament d'urgència a aquelles persones a qui s'havia negat abans
l'accés als centres d'assistència primària i que, per tant, no han rebut
el tractament que hauria possiblement aturat o previngut la malaltia que
després els va fer anar a urgències. Independentment de la violació
dels drets humans que representa negar l'accés a la medicina pública
a un grup de persones pel fet de no tenir els papers en regla, posant així en perill la seva salut,
l'anàlisi demostra que el tractament preventiu o a l'inici d'una
malaltia és més econòmic per al sistema de salut.
La revista Eurohealth, que edita trimestralment
l'Observatori Europeu de Polítiques i Sistemes de Salut, va publicar
en el número
de desembre de 2014 una anàlisi de dos canvis oposats en la
política sanitària en dos estats membres de la Unió Europea:
Espanya i Suècia. A Espanya, una reforma legal va restringir l'accés
als serveis mèdics a les persones en situació irregular. Fins al
2012 tothom tenia accés universal al sistema de salut, però el
setembre d'aquell any va entrar en vigor un decret llei que els excloïa
d'aquells serveis i que lligava l'accés a la salut amb el fet d'estar
cotitzant a la seguretat social, o sigui, treballant. A Suècia, en canvi, l'accés al
sistema de salut, que per als indocumentats es limitava abans als
serveis d'urgències, va ampliar-se per a cobrir també l'assistència
primària i secundària. Les conclusions de l'estudi comparatiu
indiquen que el millor sistema de salut és el que abasta tota la
població, sense limitar-ne l'accés en cap situació.
Sobre les restriccions a Espanya, destacava aquell informe els inconvenients d'excloure segments de la població dels serveis
preventius i de tractament en el cas de malalties cròniques,
contagioses o que poden prevenir-se mitjançant la vacunació. També indicava que l'impacte de la reforma espanyola va quedar mitigat per algunes
respostes regionals, però no pas neutralitzat. A Catalunya, segons
llegeixo en
el blog de la Plataforma per una atenció universal a Catalunya,
aquests estiu passat ha entrat en vigor una instrucció sobre sanitat
universal, que dóna cobertura a col·lectius que n'havien quedat
exclosos pel decret llei del Govern central de 2012. De tota manera,
si bé la situació ha millorat, encara no garanteix la sanitat
universal per a tothom.
Quan vam ser refugiats
Vitenis Andriukatis, Comissionat de la Unió
Europea per a Salut i Seguretat Alimentària, va dir que, al llarg de
la història, tots els pobles europeus hem estat migrants. Aquells
dies a Àustria, quan vaig coincidir amb refugiats de guerra sirians
en el tren, vaig pensar, com va dir Andriukatis, que en un passat no
massa llunyà els europeus també van ser migrants i en molts casos refugiats. No vaig
conèixer la guerra (in)civil espanyola ni la primera fase de la
postguerra, però sí que he conegut persones que han estat afectades
en les seves famílies per l'exili que va seguir a la guerra. Quan jo
era petita, molta gent de l'entorn de la meva família o persones
conegudes dels meus pares tenia parents o amistats exiliats. França,
Mèxic, Argentina, Venezuela... eren alguns dels llocs on havien anat
a parar molts catalans. La meva sogra, que va venir des del País
Basc en viatge nuvis el juliol de 1936 —un viatge de nuvis que va
durar gairebé tres anys— m'explicava que va haver de separar-se
del seu marit al final de la guerra. Ell havia estat oficial de
l'exèrcit republicà i va refugiar-se a França. Com molts milers de
persones que van travessar la frontera pel Pertús o Portbou, va anar
a raure al camp d'Argelès, del qual no guardava precisament bons
records. Després, el seu pare va aconseguir-li una mena de
certificat de bona persona i va poder tornar al País Basc sense que
el detinguessin. Però molts no van tenir aquesta sort i la seva
estada al camp d'Argelès, vora el mar, en ple hivern, va ser molt
dura.
El Govern central espanyol sembla haver oblidat
els centenars de milers de persones que van haver d'abandonar Espanya
després de la guerra i ha acceptat de mala gana de rebre alguns
milers dels refugiats que ara arriben a Europa. El ministre de
l'Interior, Jorge Fernández Díaz, es va mostrar contrari al
programa de repartiment de refugiats i ho
va dir així a la premsa: «Es como si tuviéramos una casa con
muchas goteras que están inundando diversas habitaciones y, en lugar
de taponar esas goteras, lo que hacemos es distribuir el agua que cae
entre distintas habitaciones.» Per al ministre, els refugiats són
goteres que es van colant en el pis comú que és Europa i ell
voldria impedir que ho fessin. Per a d'altres, els refugiats són
números; només compten quants n'hi ha.
Com va dir en el Fòrum
Europeu de Salut Martin
Mckee, catedràtic de Salut Pública Europea, i director de
recerca de l'Observatori Europeu de Polítiques i Sistemes de Salut,
els números són només una part de la història. Va recordar que
Manuel Valls, primer ministre francès, va dir del petit Aylan trobat
ofegat en una platja de Turquia que aquell nen «tenia un nom.»
El
meu veí de seient
en el tren que em va dur de Salzburg a Viena en acabar el Fòrum
Europeu de Salut segurament per a molts sigui només un número: el
231 que duia escrit en una polsera verda. Però ell, com el petit
Aylan, també tenia un nom; per a mi serà sempre Ahmed, l'home que
va haver de separar-se de la seva família i que tenia un fill
refugiat a Dubai. Ahmed, que dins la desgràcia que representa
l'exili, tenia ja un destí assignat (Amsterdam) i que tenia la sort
d'haver pogut conservar el telèfon mòbil, com un sac de records, amb
fotografies de les persones estimades, que no sap si mai tornarà a
veure.
Potser us interessarà:
- European Health Forum Gastein, web del Fòrum Europeu de Salut, amb informació sobre el Fòrum de 2015 i un arxiu de les edicions anteriors (des de 1998)
- 710.000 migrants entered EU in the first ninemonths of 2015, en el web de l'Agència Europea de Control de Fronteres Exteriors (Frontex).
- 710.000 migrants entered EU in the first ninemonths of 2015, en el web de l'Agència Europea de Control de Fronteres Exteriors (Frontex).
- Reportatge fotogràfic de la CNN sobre el que
anomenen Europe's migration crisis. Com va dir la representant de
Metges Sense Fronteres en el Fòrum Europeu de Salut, la crisi no és
de migració, sinó de recepció. Els refugiats no tenen altra opció
que no sigui abandonar el seu país, per lluitar per la seva
supervivència.
- Cost of exclusion from healthcare. The case ofmigrants in an irregular situation. European Union Agency for
Fundamental Rights, 2015
3 comentaris:
Moltes gràcies pels teus escrits Mercè! El teu punt de vista és enriquidor.
Molt interessant, quin món aquest.
Gràcies pels vostres comentaris. Veure directament l'èxode dels refugiats i sentir la dona de Metges Sense Fronteres em va fer pensar en moltes coses, especialment en l'egoisme o la mala memòria de la societat europea.
Publica un comentari a l'entrada