Encara no havia assistit a cap dels encontres "Implicats", que organitza Vilaweb i ahir ho vaig fer. Vaig aprofitar la possibilitat de poder parlar amb l'alcalde de Barcelona i fer-li preguntes sobre aspectes que em preocupen o si més no m'interessen sobre la meva ciutat. I això, en un ambient relaxat, només amb un grup reduït de persones. En principi, la tertúlia havia de durar uns tres quarts d'hora, però el col·loqui es va animar i Xavier Trias va dir que ell no tenia pressa. Ens hi vam estar unes dues hores! Primer, a la sala a tocar del carrer. Aquest va ser l'encontre oficial, que van enregistrar en vídeo i que penjaran --si no ho han fet ja-- a Vilaweb. Però després vam continuar la trobada a peu dret compartint unes galetes i unes copes de cava.
|
Abans de començar la trobada |
Durant la trobada d'ahir em vaig adonar que és molt fàcil extreure una declaració fora de context o no captar el sentit complet d'unes afirmacions, i fer dir a una persona una cosa diferent de la que ha dit. Per això crec que cal anar molt en compte amb el que diuen, dels polítics i les polítiques, els mitjans de comunicació, que sovint allò que busquen és l'impacte. Per exemple, en parlar de la contaminació i dels problemes respiratoris, l'alcalde va dir que els arbres eren un problema, per la pol·linització, que afecta moltes persones. Si la cosa hagués quedat així, ja m'imaginava un titular de diari que digués: "Segons Trias, els arbres de Barcelona són un problema", i potser insinuarien que l'alcalde no vol més arbres a la ciutat o fins i to que cal eliminar-ne. Per això, quan vaig tenir la paraula, vaig voler que ho aclarís i reconegués que no és l'arbrat en general la causa de problemes respiratoris en l'època de pol·linització, sinó únicament alguna espècie, com ara el plàtan d'ombra, que és l'arbre més abundant a la ciutat.
Com sempre faig, vaig prendre notes (els meus quaderns són la meva memòria, perquè la que tinc dins del cervell em falla bastant). Algunes de les coses que va dir Trias durant l'"Implicats" d'ahir i que vaig anotar:
|
Xavier Trias durant la trobada a Vilaweb |
- El districte de Ciutat Vella és l'assignatura màxima de la ciutat, però la seva reforma no ha d'inspirar-se en el que han fet en altres ciutats, en què la gent que hi vivia ha acabat per marxar. Cal que la riquesa que genera el turisme en aquest districte repercuteixi en la seva millora.
- El 16% del producte interior brut que genera Barcelona procedeix del turisme. Trias vol que la ciutat se'n beneficiï, que li donin una part per a la ciutat. No ho demana amb efecte retroactiu, però diu que ho demanarà a partir d'ara.
- Sobre els pisos turístics, diu l'alcalde que la normativa que s'aplica a la Costa brava o altres zones turístiques no serveix per a Barcelona. No està d'acord que hi hagi pisos turístics esparsos, s'han de concentrar en edificis.
- És evident que hi ha un problema de contaminació, però la situació ha millorat molt si ho comparem com era la ciutat fa 30-40 anys, que tenia una contaminació cinc vegades l'actual. I els vehicles en són la principal causa. La solució es trobarà amb la implantació del cotxe elèctric i l'eliminació dels cotxes amb motor diesel. Però és difícil de solucionar. (S'ha passat d'una època en què es recomanava el diesel a una altra en què es veu com un perill per a la salut ambiental.) De tota manera, ell no creu que cada any morin a Barcelona 3000 persones per causa de la contaminació, com han dit alguns estudis (hi va posar èmfasi: "no m'ho crec!").
- Creu que la normativa sobre la circulació de bicicletes ha creat conflictes entre ciclistes i vianants. Però creu que el bicing ha fet veure el ciclisme urbà amb uns altres ulls. "Anar en bici no és suar", va dir. El bicing permet agafar la bici en el lloc més adient i deixar-la també allà on vagi bé, sense haver de dur-la sempre amunt i avall. De tota manera, genera a la ciutat una despesa considerable: uns quinze milions d'euros anuals! Això s'ha de reduir; està bé afavorir el transport urbà en bicicleta, però una despesa així no és suportable. I no pot ser que la bici ocupi l'espai dels vianants; les bicicletes no haurien d'anar per la vorera.
- Una prioritat de l'Ajuntament és donar serveis de qualitat i atendre les persones sense recursos. És una responsabilitat que no li pot treure ningú.
- Creu que l'Ajuntament ha de ser selectiu a l'hora de decidir els llibres que publica. Tot i que el Servei de Publicacions de l'Ajuntament ha editat llibres molt bons, que són fruit d'un treball de recerca acurat, creu que també n'hi ha que són de contingut molt superficial. Quan fa poc va declarar que l'Ajuntament publicava massa llibres, es referia a aquests últims.
- És cert que l'assistència al Festival Grec ha davallat els darrers anys, com indica un dels assistents. Trias creu que això és perquè no s'han tingut prou en compte els gustos de la gent. Està bé programar algun espectacle avançat, però cal pensar en allò que el públic general desitja veure. En el Liceu passa el mateix. A la major part del públic, allò que li agrada és l'opera de Verdi, Puccini...
- En parlar de l'escola, Trias reconeix que els darrers anys es van oferir places escolars en centres que finalment no s'han construït. L'Ajuntament, llevat de casos excepcionals, només hi posa els terrenys. És la Generalitat que les ha de construir i malauradament la Generalitat ara per ara està arruïnada. Pel que fa a les escoles bressol, se'n continuaran construint, però també se'n concertaran. Però seran molt curosos a l'hora de concertar escoles bressols ja existents: cal que compleixin uns requisits i que se'n vagi fent un seguiment. Va comentar també que, de 36 escoles bressols que s'havien fet a Barcelona (suposo que es referia als darrers anys), 15 són al districte de Sant Martí, com si hi hagués molta més mainada que en altres llocs de Barcelona.
- Sobre turisme i cultura, Trias creu que ha d'acabar aquella idea que es va transmetre en la promoció de la ciutat ("vine a Barcelona i hi podràs fer allò que no pots fer en altres llocs del món"). El turisme que ve mogut per la facilitat de consumir alcohol i sexe no interessa a Barcelona. Però el turisme de qualitat no està renyit amb el turisme de motxilla. Els joves que ara venen amb motxilla també poden estar interessats per la cultura, i poden tornar al cap d'uns anys si la ciutat els sap atreure. Cal promoure un turisme lligat a la cultura i saber explicar que Barcelona té un MACBA, un MNAC, un Caixaforum, un Museu Picasso. Hi ha gent que ja comença a adonar-se de l'atractiu de Barcelona. Abans els turistes que venien per embarcar en creuers solien arribar a Barcelona el mateix dia i anar directes al port. Ara, en canvi, ja hi ha molta gent que hi arriba un dia o dos abans per visitar la ciutat.
- Trias es va lamentar que quan es va requalificar el front marítim fins al Besos, no es va deixar gairebé res per a construir-hi habitatge públic. En la trobada mes informal que va seguir va dir que l'Ajuntament no té pisos per poder respondre a emergències, com quan cal desallotjar els veïns d'algun immoble, i els han d'allotjar en hotels.
|
Xavier Trias i Vicent Partal |
Sempre dic que no m'interessa la política, però crec en la política de proximitat (si no fos així, no seria membre de la Comissió per a la Igualtat de la Dona, del meu districte, ni del Consell de la Dona de Barcelona). I trobades com la d'ahir, en què l'alcalde dialoga amb persones de la societat civil, crec que poden servir a totes dues bandes: la política i la ciutadania.
Fotos: M. Piqueras (09.11.2011)
Me n'alegro de que l'alcalde participi en aquestes trobades. Tant de bo es facin més sovint i amb un públic més divers.
ResponEliminaEs va referir a l'ecotasa? Si no vaig errada a Barcelona no es paga i en canvi si que es paga a altres ciutats espanyoles.
Ofelia, jo li suggeriria que un cop al mes o cada dos mesos, anés per entitats o pels barris per trobar-se amb la gent i escoltar de prop el que pensen de la gestió municipal i també els seus suggeriments.
ResponEliminaPal que fa a l'ecotaxa, va dir que si fos un impost general, que s'apliqués arreu, hi estaria d'acord. Però diu que ell vol que Barcelona rebi una part de l'IVA generat per les despeses que hi fan els turistes; que això generaria més ingressos que un impost turístic.