divendres, 16 d’abril del 2010

Pendent d'un núvol

Estic pendent d'un núvol, el que s'estén per Europa a partir d'Islàndia; podria ser que dilluns m'impedís de fer un viatge que per a mi té un significat molt especial.

Per sort, el meu vol surt a l'hora de dinar i tindré prou temps des del matí per saber si el núvol afecta els meus plans. Seria molt frustrant que m'hagués de llevar de matinada i que, en arribar a l'aeroport, m'assabentés que el vol s'havia cancel·lat.

7 comentaris:

  1. A mi el nüvol m'està fastiguejant. HAvia d'agafar un vol avui i ja el tinc retardat fins dilluns! Sort!

    ResponElimina
  2. Espero que el puguis afagar, Mercé!

    ResponElimina
  3. Ja és definitiu que avui no surto. Com que cal posar d'acord cinc o sis persones per a la feina que em duia al Regne Unit, caldrà deixar-ho per més endavant, potser al maig o juny.

    ResponElimina
  4. Espero que quan passi la neura europea del "núvol" inexistent (són partícules invisibles, microscòpiques, com tantes que poden trobar els avions quan van per l'aire; de cap manera un núvol gris com ens mostren els mitjans de comunicació, ja que el núvol de fum del volcà és ben visible i circumscrit en les imatges de satèl·lit i no s'ha estès per tot Europa), com deia, quan acabi aquesta ultrareacció, la lectora corrent ens farà un bon article sobre el que ha passat realment amb aquest assumpte, si de veritat hi ha hagut cap perill que un avió volés (no dins de la columna de fum del volcà, sinó per la suposada taca gris que cobria Europa) tota aquesta setmana. La meva tesi és que no, però jo no sóc especialista com tu en qüestions cientificomediàtiques. En fi, m'agradaria que en fessis un post aviat.

    La veritat és que no aconsegueixo entendre què és el que ha passat, qui hi ha sortit guanyant amb tot plegat i per què ens han volgut fer els polítics aquesta demostració de poder: han aconseguit paralitzar Europa! I encara sort, en aquest cas, que les empreses de transport aeri finalment s'han rebel·lat!

    ResponElimina
  5. Vigilant, pel que he sentit i llegit, el perill ve perquè les partícules que conté el núvol son abrasives i poden perjudicar el casc dels avions i perquè, si entren en els motors, també els poden causar problemes. Es veu que en algun cas d'avions que havien volat en condicions semblants es van arribar a parar els motors. Però parlo només pel que he llegit o sentit en els mitjans.

    ResponElimina
  6. El que diuen els amos dels avions és que això que dius tu (i que han explicat tots els mitjans acríticament, en efecte) va passar una sola vegada, fa més de 25 anys, i va ser un avió que va passar pel mig de la columna de fum que sortia d'un volcà. Res a veure amb el suposat "núvol gris" que diuen que ha cobert tot Europa (i que els satèl·lits no detecten). Tot plegat, em sembla, una immensa confusió de la qual sentirem a parlar bastant temps, per la milionada de diners que s'ha perdut.

    M'agradaria equivocar-me, però em penso que aquí hi ha hagut un seguiment acrític d'un protocol antic per part dels polítics europeus. Als Estats Units (Alaska), a Rússia i a Indonèsia, on tenen volcans en erupció tot sovint, aquestes coses no passen: es desvien els avions un centenar de km i ja està.

    Ja ho veurem.

    ResponElimina
  7. Vigilant, diumenge La Vanguardi va publicar un article d'un geòleg (Domingo Gimeno) que explicava les característiques d'aquest volcà i d'aquesta erupció. El "núvol" que genera el volcà conté cendres de magma, vidre que s'ha solidificat molt ràpidament i vapor d'aigua. Explica que "la singularidad radica en que, al fundir la lava un importante casquete glacial, el agua se ha mezclado con el magma, incrementando enormemente su fragmentación y la explosividad del volcán. El agua glacial ha 'dopado' la erupción incrementando la proporción de cenizas y permitiendo que la columna eruptiva llegue más arriba (entre 6 y 11 km), donde los vientos la desplazan hacia Europa. Es probable que ahora la ceniza que se emita no sea basáltica, sino riolítica (magmas mucho más explosivos), ya que este volcán tiene una conocida tradición de ese tipo de erupciones registrada en forma de piroclastos intercalados en los hielos glaciares y en depósitos de fondos de lagos islandeses.

    Em fa l'efecte que les condicions d'aquesta erupció han estat molt diferents a les d'altres volcans. Si no, molt sovint hi hauria zones del món per on els avions no podrien passar.

    ResponElimina