diumenge, 19 de maig del 2013

No voles, no pagues

No us ha passat mai de tenir el bitllet d'avió per a fer un viatge i finalment us sorgeix un problema i no podeu volar? Molts bitllets no són flexibles i et diuen quan els compres que no es poden anul·lar ni canviar les dates. Si es tracta d'un bitllet relativament car, jo prefereixo pagar uns euros més i contractar una assegurança per si no pogués fer el viatge (edreams em sembla que cobra sis euros per fer-la). De tota maneta, l'assegurança no cobreix totes les causes per les quals una persona pot haver d'anul·lar un viatge. Doncs ara és possible, en molts casos, recuperar una part del bitllet, i les taxes, a través de la plataforma Change Your Flight


Ho vaig llegir fa temps a La Vanguardia i avui ho he buscat. La plataforma va néixer com a fruit de l'experiència de cinc amics que havien de reunir-se a París per celebrar l'aniversari d'un d'ells. A l'últim moment, i per motius laborals, només dos --un noi de Pamplona i un altre de Barcelona--  van poder fer el viatge; els altres van perdre els diners que havien pagat pel bitllet d'avió, comprat amb anticipació.

Els dos únics que van poder acudir a la cita parisenca van pensar que era una llàstima que cada dia hi hagi gent que no pot fer el vol que tenia contractat i no pugui recuperar --encara que només sigui una part-- els diners invertits en el bitllet. Per altra banda, sovint els avions no s'omplen perquè sempre hi ha viatgers que fallen en el darrer moment  (s'adormen, perden el tren o taxi a l'aeroport, s'equivoquen d'hora o de dia...). Es calcula que a un 7% dels viatgers els passa això. A més, hi ha un 4% que ja sap amb antelació que no podrà fer el viatge. En casos així, la gent no sap a qui adreçar-se per recuperar els seus diners o ni tan sols sap que és possible recuperar-los.

Així va ser com Iñaki Úriz --el pamplonica-- i José Luis Vilar --el barceloní-- van decidir fundar  Change Your Flight, que té la seu a Barcelona Activa, en el Districte 22@ (si més no l'hi tenia el febrer de 2012). Jo he guardat l'URL del seu web entre les meves adreces d'interès, per si mai em fa falta recórrer-hi.

5 comentaris:

  1. Mercè, la idea és molt interessant però mirant la web veig que només treballen amb una companyia aèria: Air One, una low-cost amb base a Milà. Sembla que proven de treballar ambv Vueling, Ryanair, Air France... però ara per ara no hi tenen acords, encara. Em fa l'efecte, doncs, que la utilitat del sistema que proposen és força limitada. Tenen el típic problema d'arrecada: no serà útil mentre no tinguin (moltes) aerolínies rellevants i no les tindran mentre no siguin útils...

    ResponElimina
  2. Joan, a través del web jo entenc que Air One és una companyia amb la qual ja tenen un acord habitual, però en el formulari per fer la sol·licitud quan no pots volar, surten altres noms i fins i tot, al final "others". I a les FAQ, on expliquen com funciona, diuen que després que has omplert les dades:

    "We will then pass your request on to the airline, aggregating it with many other requests and interacting automatically with the airline's booking system.
    You'll receive a request status confirmation and, if your request is accepted, a voucher!"

    El febrer de 2002 deien que aconseguien unes tres devolucions o canvis diaris; si només fos amb Air One, em sembla molt que tres persones cada dia perdin el vol i, a més, s'adrecin a ChangeYour Flight per demanar la devolució dels diners o un cupó per a un altre vol.

    Intentaré esbrinar-ho.

    ResponElimina
  3. Que estrany, en el meu formulari només apareix Air One.

    http://www.changeyourflight.com/index.php?option=com_cyf&Itemid=102&task=step1

    Joan U

    ResponElimina
  4. Bon dia, Soc en Joseluis -el barceloní- i estaré encantat d'aclarir els dubtes que tingueu.
    Actualment treballem amb Air One (sí, rebem més de 10 peticions al dia) Son moltes les persones que perden el bitllets cada DIA! Estem en negociacions amb altres companyies low-cost europees i esperem donar bones noticies molt aviat. Com os podeu imaginar, tenim moltes ganes de servir el passatgers catalans - barcelonins - però sí que és veritat que arrencar no és gens fàcil i està costant més del que esperàvem.
    En uns dies ampliarem la llista de companyies per poder prendre nota de l’interès i numero d’incidències que arriben espontàniament al website. D'aquesta manera esperem cridar l’atenció de les companyies y guanyar força davant d’elles per accelerar el llançament.
    Us demanem que ens ajudeu a difondre el servei i desitgem ésser d'utilitat molt aviat.

    ResponElimina
  5. José Luis, gràcies per l'aclariment. Espero que pogueu ampliar l'oferta a altres companyies. Per a elles també és bo saber quan una persona que ha contractat un vol no el farà i poder, per tant, oferir-lo a una altra. Si algú que no pugui fer el viatge sap que por recuperar-ne part de l'importo que el compensen amb un "voucher" per a un altre vol, segurament avisaria la companyia. Ara, però, seria una pèrdua de temps. A més, pot ser un estímul per als passatgers per viatjar en aquella línia.

    ResponElimina