El 2004, en inscriure'm per crear aquest blog, vaig haver de posar-li un nom. El títol triat no és original. Fa anys Marta Pessarrodona va titular així uns articles per al diari Avui, en record de Virginia Woolf, que va anomenar "La lectora corrent" uns reculls de crítica literària.

dimecres, 27 maig de 2009

El futbol i carretera, incompatibles

Escoltar un partit de futbol retransmès en directe per la ràdio mentre s'està conduint pot ser molt perillós per als forofos d'un equip de futbol, especialment si en el partit es produeix algun incident o es marca algun gol.

Això, que no crec que sigui sorprenent i que moltes persones segurament ja pensaven que podia passar, ara es pot afirmar amb seguretat. Un grup d'investigadors de la Universitat de Leicester (Regne Unit) va fer recentment un estudi que li va encarregar una companyia d'assegurances. Han triat, per fer públic el resultat, un dia en què es juga un partit de màxima emoció per a molts britànics: la final de la Champions League, que mentre escric això disputen a Roma el Barça i el Manchester (fa un moment he sentit crits i algun petardo; suposo que el Barça deu haver fet ja el seu primer gol).

Una nota de premsa de la Universitat de Leicester diu que els resultats s'han fet públics avui per avisar del perill que pot representar --al conductor i a les persones que vagin en els vehicles amb els quals es puguin creuar-- escoltar el partit que tanta expectació ha creat.

L'estudi es va fer amb dos grups de persones: un grup eren seguidors d'un dels equips que s'enfrontaven i que era retransmès per la ràdio i l'altre grup eren persones que seguien els partits de futbol només de tant en tant. Aquests darrers --el grup de control-- no va mostrar variacions en la seva manera de conduir al llarg del partit, mentre que el comportament al volant dels aficionats al futbol variava considerablement en el decurs del partit; feien canvis més grans de velocitat i de vegades s'apropaven molt als vehicles que tenien al davant. A més, els canvis en la conducció seguien un model paral·lel al canvi en la marxa del partit.

Un dels partits que es van considera per a l'estudi va ser un que va enfrontar el Chelsea i el Barça recentment. Quan un jugador del Barça va ser expulsat del camp, un seguidor del Chelsea, que havia mantingut una mitjana de velocitat de de 68 milles per hora (109,43 km/h) va augmentar --en 20 segons-- la velocitat fins a 73 milles per hora (aprox. 117,45 km/h) . En canvi, quan conduia sense escoltar la ràdio la seva velocitat no va passar mai de 69 milles per hora (111,02 km/h). El conductor feia més avançaments i canvis de carril quan l'emoció del partit augmentava.

Val a dir que l'estudi no era allò que s'anomena un "treball de camp". Hauria estat perillòs fer-ho en una carretera o autopista i es va fer servir un simulador com els que fan servir en algune autoescoles: els subjectes de l'experiment tenien al davant una pantalla i es trobaven com si fossin en un vehicle.

La conclusió dels investigadors de la Universitat de Leicester és que els aficionats al futbol haurien d'evitar escoltar per la ràdio partits de la màxima expectació quan tenen un voltant entre les mans; i que sempre que sigui possible, si han d'anar amb cotxe, haurien de demanar a algú altre que conduís quan es retransmeten partits importants com el de la final de la Champions League.

Mentre sento de tant en tant crits i petards que venen del carrer, em pregunto quants culers que es veuen forçats a anar al volant a aquestes hores no es deuen trobar també en perill de patir un accident per culpa de la seva afició desmesurada al futbol.

2 comentaris:

ivaxavi ha dit...

Per això jo dic: per a quant controls semblants al de l'alcoolèmia? S'ha d'inventar eixe aparell, que detecte l'eufòria o la mala llet per exemple, desprès d'una discusió amb la parella, la mort d'un ésser estimat, les notes dels fills...

La lectora corrent ha dit...

Malauradament ni l'eufòria ni la mala llet es poden mesurar, tot i que sovint es poden intuir.