diumenge, 18 de gener del 2009

A "Presencia de Catalunya" no li calia el cartró

Fa uns dies em van regalar un llibre que em va fer molta il·lusió rebre: Presència de Catalunya. 1. La Terra. El paisatge català a través dels seus poetes. És una edició facsímil d'un llibret publicat el 1938 pels Serveis de Cultura al Front de la Generalitat de Catalunya. Fa 17 cm de llargada i 12 cm d'amplada, una mida que permet dur-lo a la butxaca, molt adient per als soldats que eren al front, als quals estava destinat. La Conselleria de Cultura, de la qual era titular Carles Pi i Sunyer, volia aportar un estímul moral i intel·lectual als combatents catalans que lluitaven fora de Catalunya.

El llibret conté poemes i textos en prosa d'autors com ara Jacint Verdaguer, Àngel Guimerà, Joan Maragall, J. Salvat Papasseit, Joaquim Ruyra, August Pi i Sunyer, Prudenci Bertrana, Josep M. de Sagarra, Guerau de Liost, Marià Manent, Josep Carner, Clementina Arderiu (em sembla que és l'única dona que hi ha entre els autors), Carles Riba i Josep M. López-Picó. I es divideix en tres grans apartats: "El pla i la muntanya", "La mar i el port" i "Les ciutats".

He dit que el llibret m'ha fet molta il·lusió. Allò que no me n'ha fet tanta, d'il·lusió, és l'estoig que el conté. És tan gran, que m'és impossible d'escanejar-lo perquè ultrapassa l'amplada disponible en el meu escàner. Fa 28 cm de llargada i 24 cm d'amplada i un gruix d'uns 2,2 cm. És una llàstima; és una despesa en cartró que es podria haver evitat perquè Presència de Catalunya, malgrat les seves petites dimensions, és un gran llibre. A més, la grandesa d'un llibre no es mesura per l'espai que ocupa en una biblioteca.